Inwestycje Wydarzenia

W grudniu podróżni skorzystają z nowego peronu na stacji Warszawa Zachodnia [ZDJĘCIA]

PKP Polskie Linie Kolejowe zaprezentowały zdjęcia z postępu prac modernizacyjnych na stacji Warszawa Zachodnia. Widać już konstrukcje zadaszenia z panelami fotowoltaicznymi, szerokie podziemne przejście, nowe tory, a także rozjazdy. Inwestycja kosztuje ok. 2 mld zł. Jest współfinansowana z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Fot. Artur Lewandowski / stolicadobrychrelacji.pl

W ramach inwestycji wykonawca montuje tory, rozjazdy, urządzenia sterowania ruchem, układa setki metrów kabli, kanalizację, stawiane są stalowe konstrukcje sięgające kilkunastu metrów nad peronami i przygotowywane jest przejście podziemne. Z myślą o podróżnych zwiększona jest liczba komunikatów i informacji.

– Efektywnie wykorzystujemy środki funduszy unijnych. Zwiększa się atrakcyjność i dostępność kolei. Podróżni korzystają już z efektów prac m.in. na stacjach w Szczecinie, Lublinie, Rzeszowie, Gdańsku oraz wielu mniejszych miejscowościach. Przebudowa Warszawy Zachodniej zwiększy rolę kolei, jako najbardziej ekologicznego środka transportu. Poprawi się komunikacja w stolicy, aglomeracji oraz na trasach dalekobieżnych i międzynarodowych – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Warszawa Zachodnia z energią słoneczną

Jeszcze w grudniu podróżni skorzystają z nowego peronu nr 6. Instalowane są tam gabloty, ławki oraz tablice informacyjne. Intensywne prace trwają również na peronie nr 7 oraz na peronie nr 8 – nowym peronie od strony Woli.

Zaawansowanie prac przy budowie dachu hali peronowej wynosi 30 proc. Konstrukcje wysokiego zadaszenia widać nad trzema budowanymi peronami. Na 27 filarach wykonawca układa kolejne elementy. Do zasilania stacji wykorzystana będzie energia słoneczna. Na dachu umieszczane są panele fotowoltaiczne o powierzchni 12 tys. metrów kwadratowych – to powierzchnia bliska dwóm boiskom do piłki nożnej. Energia z paneli fotowoltaicznych zapewni 1/3 rocznego zapotrzebowania zasilania urządzeń na dworcu i stacji oraz ograniczy emisję dwutlenku węgla. Wewnętrze przestrzenie uzupełni również naturalne światło dzięki świetlikom. W obszarze stacji zaplanowano zielone przestrzenie z krzewami.

– Przebudowa stacji Warszawa Zachodnia rozpoczęła prace na warszawskiej średnicy. Największe kolejowe przedsięwzięcie w stolicy, realizowane z udziałem środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, prowadzone jest przy utrzymanym ruchu pociągów. Prace obok kursujących składów – to wyzwanie dla zarządcy infrastruktury i wykonawcy. Zależy nam, aby utrzymać jak najlepszą ofertę dla podróżnych i tworzyć jeszcze lepsze warunki komunikacji kolejowej w Warszawie i na trasach dalekobieżnych – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Na stacji powstaje nowy układ torowy

Ułożonych zostało już 29 rozjazdów oraz blisko 4 km nowych torów. Ustawiane są słupy i bramki dla rozwieszenia sieci trakcyjnej. W przygotowanej konstrukcji przejścia podziemnego – od peronu linii obwodowej do peronów 6, 7, 8 wykonywana jest posadzka. W nowym budynku Lokalnego Centrum Sterowania (LCS) montowane są systemy i komputery do sprawnego prowadzenia ruchu pociągów.