Inwestycje

Nowy przystanek i dwa wiadukty – PKP PLK inwestuje w Warce

Stacja Warka (fot. L.Brylowski)

Nowy przystanek kolejowy oraz dwa wiadukty drogowe zwiększą bezpieczeństwo i ułatwią komunikację w Warce. PKP PLK realizują obecnie inwestycje na linii Warszawa – Radom. Prace współfinansowane są ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Nowy przystanek – Warka Miasto – pojawi się w centrum miejscowości, między ul. Lotników a Nowakowskiego. Obiekt ułatwi codzienne przejazdy do szkoły i pracy.

– Krajowy Program Kolejowy to nie tylko likwidacja wykluczenia komunikacyjnego, ale także zwiększanie dostępu do kolei. Nowy przystanek w Warka Miasto, podobnie jak inne nowe przystanki w aglomeracjach i na szlakach, przygotowujemy tak, by każdy podróżny mógł bez przeszkód korzystać z pociągów – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

 

Na nowym przystanku będą dwa jednokrawędziowe perony o długości 200 metrów. Przewidziano ławki, wiaty, gabloty informacyjne oraz nowoczesne ledowe oświetlenie. Przystanek będzie dostosowany do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Będą windy z peronów na nowy wiadukt, pochylnie oraz ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących. Dostęp do obiektu będzie zapewniony od ul. Lotników i ul. Nowakowskiego.

– Nowy przystanek Warka Miasto to odpowiedź PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. na potrzeby mieszkańców i zwiększanie dostępności do kolei. Pamiętamy także o podwyższaniu poziomu bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym, dlatego projekt modernizacji linii kolejowej Warszawa – Radom został również uzupełniony o drugi wiadukt drogowy w Warce – powiedział Ireneusz Merchel, Prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

 

W ramach inwestycji PKP PLK postawi drugi wiadukt drogowy w ciągu ul. Grójeckiej. Bezkolizyjne skrzyżowanie zastąpi przejazd kolejowo-drogowy. Zwiększy to bezpieczeństwo w ruchu pociągów i samochodów oraz usprawni komunikację drogową w mieście.

Wiadukt drogowy i przystanek Warka Miasto PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zrealizują dzięki podpisanemu w kwietniu aneksowi do umowy „Modernizacja linii kolejowej nr 8, odcinek Warszawa Okęcie – Radom (LOT A, B, F)”. Na budowę przystanku przeznaczono 13 mln zł, na wiadukt zaś 24 mln zł.

Rozpoczęcie prac budowlanych zaplanowano jeszcze na rok 2020. Pierwsi pasażerowie z przystanku skorzystają w przyszłym roku, wiadukt gotowy będzie w połowie 2022 r.

Budowa wiaduktu oraz przystanku Warka Miasto nie wpłynie na termin realizacji prac na linii Warszawa – Radom.

W Warce poza dodatkowymi obiektami zmodernizowane będą perony na stacji oraz wybudowane zostanie przejście podziemne. Zakończenie wszystkich prac pomiędzy Czachówkiem i Warką przewidywane jest w IV kwartale 2020 roku, a pomiędzy Warką i Radomiem w II połowie 2021 roku. Wówczas, skróci się czas podróży ze stolicy na południe Mazowsza, pociągi pasażerskie z Warszawy do Radomia pojadą z prędkością 160 km/h, a towarowe z prędkością 120 km/h.

Wartość umów zawartych na przebudowę odcinków Czachówek – Warka oraz Warka – Radom to ponad 645 mln zł. Inwestycja w 85% jest współfinansowana ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Źródło: PKP PLK