Aktualności Inwestycje

Nowy wiadukt kolejowy powstaje w Katowicach

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. rozpoczynają przebudowę wiaduktu kolejowego nad ul. Lwowską w Katowicach. Realizowane prace są częścią dużej inwestycji obejmującej stację towarową Katowice Szopienice Północne oraz linie od Bytomia do Zabrza i od Sosnowca do Mysłowic Brzezinki.

W tym miejscu powstanie nowy wiadukt kolejowy (fot. Szymon Grochowski / PKP PLK)
W tym miejscu powstanie nowy wiadukt kolejowy (fot. Szymon Grochowski / PKP PLK)

Projekt za ponad 400 mln zł, ze środków unijnych POIiŚ, usprawnia przewozy towarów ekologicznym środkiem transportu w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym.

Istniejący obiekt zostanie rozebrany, a w jego miejsce będzie wybudowany nowy wiadukt. Pociągi na nim będą jeździły nie jak obecnie po jednym, ale po dwóch torach, co wpłynie na zwiększenie przepustowości linii kolejowej. Tym samym możliwy będzie przejazd większej ilości towarów ekologicznym środkiem transportu jakim jest kolej. Prace rozpoczną się od rozbiórki obiektu i przepustu dla pieszych. Następnie zostanie zamontowana zupełnie nowa konstrukcja, która będzie miała 15 m długości i 15 m szerokości. Pod wiaduktem na ulicy Lwowskiej piesi będą poruszać się chodnikami po obu stronach jezdni, zaplanowano też ścieżkę rowerową. Dzięki inwestycji, przewóz towarów koleją będzie sprawniejszy i bezpieczniejszy.

Zmiany w komunikacji

Od 20 czerwca pod wiaduktem ruch będzie prowadzony wahadłowo dla wszystkich pojazdów. Ruch pieszy będzie utrzymany. Ponadto, całkowite zamknięcie ruchu pod wiaduktem i wprowadzenie objazdów dla komunikacji zbiorowej planowane jest 18-19 czerwca. Zmiany zostały uzgodnione z miastem i ZTM.

Zakres realizowanych prac

W ramach tej samej inwestycji inwestor prowadzi kompleksową przebudowę stacji towarowej Katowice Szopienice Płn. Wymienia tory, a także montuje nowe konstrukcje wsporcze sieci trakcyjnej. Buduje również nową nastawnię, z której dyżurni ruchu za pomocą komputerowych urządzeń czuwać będą nad bezpiecznym przejazdem pociągów. Prace zaplanowano tak, aby utrzymać ciągłość ruchu towarowego w okresie przebudowy. Inwestycja zwiększy przepustowość na terenie Katowickiego Węzła Kolejowego. Więcej pociągów towarowych przejedzie przez stację. Efektywność kolejowego transportu wzrośnie, gdyż będą mogły jechać cięższe i dłuższe składy, do 750 metrów. Więcej towarów szybciej i sprawniej wyjedzie z Górnego Śląska w stronę portów.