Aktualności Tramwaje

O niemieckich M8C w Elblągu

Wagon [871] na ul. 3 Maja
W Elblągu eksploatowanych jest 6 wagonów M8C pochodzących z niemieckich miast Mülheim an der Ruhr i Augsburg, w sumie 3 typy wozów. Wagony to ośmioosiowe, trójczłonowe, dwukierunkowe pojazdy, usadowione są na 2 tocznych wózkach Jakobsa, na których oparte są kolejno człony AC i CB oraz dwóch silnikowych umiejscowionych najbliżej czół pojazdu. Wagony typu M8C to wąskotorowa wersja wozów N8C, przeznaczona na torowiska o rozstawie 1000mm. Posiadają dwa silniki po jednym na pierwszy i ostatni wózek. Chcielibyśmy przybliżyć historię tych tramwajów, które poruszają się po elbląskich torach. MAN M8C [803] i [812] po modernizacji M8C-MF13
Wagon [812] na przystaku Plac Grunwaldzki
Dwa pierwsze wagony produkcji zakładów MAN (w Elblągu [812] i [803] w Augsburgu [8012] i [8003]) zostały zakupione w roku 2013 w Augsburgu, pochodzą z roku 1985 i były tam eksploatowane przez 28 lat. Posiadają bezobsługowy napęd chopperowy, czyli tyrystorowy przerywacz prądu stałego wyprodukowany przez BBC/Siemens, dwa silniki prądu stałego o mocy 300 kW. Ciekawostką jest to, że ze wzglądu na ukształtowanie terenu Augsburga wagony musiano zaopatrzyć w specjalny samosprawdzający system hamulców tarczowych firmy Hanning & Kahl przez to wagony te wyróżniają się od innych N/M8C tym, że wszystkie 4 wózki są wózkami z hamulcami tarczowymi, podobny system był używany w wagonach N8C w Kassel, które później trafiły do Gdańska. Spośród innych wagonów tego typu wyróżniało je to, że oryginalnie człon C został wyposażony w drzwi i był to jedyny typ z 10, a nie z 8 drzwiami, jak w przypadku innych M/N8C. Po zakupie bezpośrednio pojechały do podpoznańskiej firmy Modertrans, która wykonała kompleksową modernizację tramwajów, środkowy człon C został przebudowany na niskowejściowy wraz z rampą dla wózków inwalidzkich, kabiny motorniczego zostały wyposażone w klatki bezpieczeństwa, a same wagony odświeżono – zyskały elbląskie malowanie i co najważniejsze przystosowano do poruszania się po mieście.
W Elblągu eksploatowanych jest 6 wagonów M8C pochodzących z niemieckich miast Mülheim an der Ruhr i Augsburg
Elbląg, tak jak Łódź czy Gorzów posiada odwrotną polaryzację, w sieci trakcyjnej znajduje się minus, a w torowisku plus co za tym idzie musiano zmienić biegunowość. Pierwszy wagon [812] dotarł do Elbląga w nocy z 17 na 18 października 2013 roku, a drugi [803] w nocy z 15 na 16 grudnia 2013 roku. Oba wagony na linię wyjechały 10 stycznia 2014 roku i od razu skierowano je do obsługi najbardziej obleganej przez pasażerów linii 4. Wagony z Augsburga otrzymały w Elblągu miano Pędolino, ponieważ wyjechały mniej więcej w tym samym czasie co te pociągi.Czytaj dalej >