Koncern Knorr-Bremse od niemal 120 lat odgrywa kluczową rolę w globalnym rozwoju, produkcji, dystrybucji i serwisie nowoczesnych systemów hamulcowych. Dzięki długotrwałej obecności na rynku, firma zdobyła mocną i stabilną pozycję. Kluczem do jej sukcesu jest obecność na lokalnych rynkach, na których dzięki wysokiej elastyczności, jest w stanie spełnić oczekiwania i wymagania stawiane przez klientów.
Knorr-Bremse jest obecna na polskim rynku od 1999 roku. Ponad 1500 ciężkich pojazdów szynowych, ponad 1000 tramwajów oraz prawie 500 lokomotyw w Polsce jest wyposażonych w urządzenia i systemy Knorr-Bremse. Przez ostatnie dwie dekady firma przeszła imponującą ewolucję. Od swoich początków w Chrzanowie, przez Katowice i Przemyśl, aż do aktualnej lokalizacji w Krakowie, Spółka systematycznie poszerzała swoją obecność i zasięg w naszym kraju co obrazuje wzrost wyników sprzedaży od 2 mln zł w roku 2004, do ponad 260 mln zł w roku ubiegłym.
Firma oferuje systemy hamulcowe do wszystkich typów pojazdów szynowych, systemy drzwiowe, sanitarne, sterowania pojazdem oraz urządzenia klimatyzacyjne a także w nowoczesnych centrach serwisowych zapewnia wszechstronny zakres usług, obejmujący cały cykl życia produktu, zapewniając szeroki serwis gwarancyjny i pogwarancyjny wszystkich dostarczanych podzespołów i systemów oraz wsparcie inżynieryjne.
Jednym z kluczowych elementów rozwoju Spółki był rozwój kompetencji lokalnych zespołów inżynierskich. Od stworzenia działu inżynierii systemowej, w 2007 roku, po powstanie oddzielnego działu modernizacji elektronicznej, w 2014 roku, firma systematycznie podnosiła swoje kwalifikacje, odpowiadając na zmieniające się potrzeby rynku. Aktualnie w Knorr-Bremse w Polsce jest zatrudnionych ponad 50 inżynierów, którzy pracują zarówno nad projektami lokalnymi, jak również wykorzystują swoje kompetencje do obsługi klientów Grupy Knorr-Bremse na całym świecie.
Rozwój branży kolejowej w Polsce po roku 2000 i nowoczesne technologie Knorr-Bremse
W okresie kiedy firma Knorr-Bremse rozpoczynała działalność na polskim rynku, czyli początkiem lat dwutysięcznych, nie było na polskich torach ani jednego nowoczesnego pociągu. Dopiero napływ funduszy europejskich pozwolił na przygotowanie i realizację intensywnego procesu modernizacji infrastruktury kolejowej oraz wymianę taboru szynowego, co dało szansę na dynamiczny rozwój polskiego rynku kolejowego. Dzisiaj, w Polsce, budowane są nowoczesne pojazdy, które nie ustępują rozwiązaniom technicznym znanych, światowych producentów.
Na przestrzeni ponad 20 lat współpracy z czołowymi producentami pojazdów szynowych Spółka dostarczyła systemy do wielu lokomotyw, zespołów trakcyjnych, tramwajów i wagonów, dostarczając liczne innowacyjne rozwiązania. Przykładem realizacji takich zamówień są pojazdy szynowe Elf czy Link produkowane przez PESĘ Bydgoszcz, czy też Impuls, budowany przez NEWAG. Sztandarową realizacją było także dostarczenie systemów hamulcowych i drzwiowych do pociagów Pendolino.
Innymi urządzeniami, od lat dostarczanymi do PKP Intercity oraz operatorów lokalnych, są systemy klimatyzacji. Jedna z ostatnich realizacji dotyczyła dostawy systemow klimatyzacji dla PKP Intercity Remtrak, co przyczyniło się do poprawy jakości powietrza w wagonach, zwiększając komfort i bezpieczeństwo podróżnych.