Bydgoska PESA zaprezentowała wizualizacje produkowanej dla spółki Orlen Kolitrans lokomotywy z napędem wodorowym. Zaawansowanie realizacji zadania wynosi obecnie 70 proc.
Jak informuje PESA Bydgoszcz, trwają prace związane z zabudową konstrukcji.
– Do naszych zakładów w Bydgoszczy dotarły również kluczowe komponenty, w tym ogniwa wodorowe – zaznacza Krzysztof Zdziarski, Prezes Zarządu PESA Bydgoszcz. – Premiera lokomotywy wodorowej Pesa odbędzie się we wrześniu podczas tegorocznych Targów Kolejowych Trako.
Lokomotywa wodorowe Pesa powstaje na bazie lokomotywy manewrowej SM42. Jest realizowana we współpracy z PKN Orlen i Orlen Koltrans. Pesa pozyskała również wielu partnerów technologicznych wspierających ten projekt, m.in. ABB i TSA.
Lokomotywa będzie miała zachowaną pierwotną charakterystykę trakcyjną, może więc ciągnąć składy do nawet 3200 ton.
Lokomotywa SM42 6Dn jest manewrową lokomotywą 4-osiową z silnikami trakcyjnymi o mocy 4x180kW. Dedykowana jest szczególnie na rynek polski, ponieważ zastosowane rozwiązania konstrukcyjne uwzględniają specyficzne warunki polskiej infrastruktury kolejowej. Lokomotywa posiada nowoczesny napęd z 2 przekształtnikami trakcyjnymi chłodzonymi cieczą. Każdy przekształtnik zasila jeden wózek czyli dwa silniki trakcyjne. System pojazdu wyposażony jest w hamulec elektrodynamiczny odzyskowy.
W pojeżdzie zastosowano zbiorniki wodoru – 175kg; baterie trakcyjne typu LTO 167,6 kWh i ogniwa o mocy 2×85 kW.
PESA pracuje również nad implementacją napędu wodorowego do pasażerskich pojazdów szynowych.