Inwestycje

Pierwsza maszyna TBM dotarła do Łodzi

Fot. Mirosław Siemieniec / PKP PLK

Wszystkie elementy pierwszej z dwóch maszyn TBM drążących podziemny tunel dotarły do Łodzi. Około 650-tonową maszynę o długości 95 m i średnicy 8,76 m przewiozła na plac budowy specjalistyczna firma. Drążenie tuneli rozpocznie się w połowie 2020 r. Inwestycja kosztować będzie ponad 1,7 mld zł.

Części maszyny TBM przywożone były do Łodzi etapami. Te większe trafiły na plac budowy w ubiegłym tygodniu. Sprzęt do transportu, był dostosowany do ciężaru, wymiaru i kształtu każdej części. Największy element tarczy TBM o wadze 102 ton, łożysko napędowe głowicy, przyjechało  na specjalnej 14-osiowej naczepie. Przewóz był organizowany głównie nocą, z uwagi na mniejsze natężenie ruchu.

Wszystkie elementy pierwszej tarczy znajdują się obecnie na placu budowy przy ul. Długosza. Jest tam m.in.: dolna część płaszcza obudowy TBM, centralna część głowicy skrawającej, urządzenie do układania tubingów (elementów okładziny ścian), przenośnik ślimakowy.

Na plac budowy warszawskiego metra jedzie pierwsza tarcza TBM

Mniejsze elementy „mechanicznego kreta” przyjechały w 15 ciężarówkach o ładowności do 24 ton. To m.in. części kabiny sterowniczej dla operatora maszyny TBM, urządzenie do rozładunku tubingów, elementy czoła tarczy, a także części elektroniczne, podajniki segmentowe, pompy do spoinowania zaprawy, agregaty hydrauliczne, urządzenia wentylacyjne, system przenośników, agregat bentonitowy, sprężarka śrubowa, system dźwigów segmentowych oraz okablowanie.

Drążenie tunelu pod Łodzią rozpocznie się właśnie z pl. Długosza. Prace kierować się będą do komory rozgałęźnej w okolicach Al. Włókniarzy i ul. Kasprzaka, a dalej w kierunku ul. Stolarskiej. Łączna długość pierwszego odcinka (od ul. Długosza do ul. Stolarskiej) wynosi ok. 920 m.