Inwestycje

Pierwsza maszyna TBM dotarła do Łodzi

Fot. Mirosław Siemieniec / PKP PLK

Wszystkie elementy pierwszej z dwóch maszyn TBM drążących podziemny tunel dotarły do Łodzi. Około 650-tonową maszynę o długości 95 m i średnicy 8,76 m przewiozła na plac budowy specjalistyczna firma. Drążenie tuneli rozpocznie się w połowie 2020 r. Inwestycja kosztować będzie ponad 1,7 mld zł.

Części maszyny TBM przywożone były do Łodzi etapami. Te większe trafiły na plac budowy w ubiegłym tygodniu. Sprzęt do transportu, był dostosowany do ciężaru, wymiaru i kształtu każdej części. Największy element tarczy TBM o wadze 102 ton, łożysko napędowe głowicy, przyjechało  na specjalnej 14-osiowej naczepie. Przewóz był organizowany głównie nocą, z uwagi na mniejsze natężenie ruchu.

Wszystkie elementy pierwszej tarczy znajdują się obecnie na placu budowy przy ul. Długosza. Jest tam m.in.: dolna część płaszcza obudowy TBM, centralna część głowicy skrawającej, urządzenie do układania tubingów (elementów okładziny ścian), przenośnik ślimakowy.