Tabor Wydarzenia

Pierwsza z czeskich lokomotyw EffiShunter 1000 zasili koleje w Szwecji

Z zakładu produkcyjnego CZ LOKO w Jihlavie wyruszyła nowa lokomotywa EffiShunter 1000. To pierwszy z tego typu pojazdów zamówionych przez Trainpoint Norway na linie szwedzkie.

Lokomotywa EffiShunter 1000 od CZ Loko
Lokomotywa EffiShunter 1000 od CZ Loko

Dokładnie 6 września lokomotywa ruszyła w podróż z Czech na północ Europy. Zgodnie z założeniami ma zacząć obsługiwać miejscowe linie kolejowe w początkach 2023 roku.

– Widzimy duży potencjał rynkowy w Szwecji i Norwegii. Transport kolejowy jest tam postrzegany jako alternatywa w ochronie środowiska i dlatego przechodzi proces ekologizacji. Towarzyszy temu oczywiście modernizacja i odnowienie floty pojazdów. A my chcemy tam być – mówi Michał Schaffer, kierownik działu sprzedaży CZ LOKO.

 

Słowa te potwierdza umowa na dostawę kolejnych egzemplarzy EffiShunter 1000 zawarta w sierpniu z AC Finance, spółką zależną szwedzkiego Railcare.

– Uważamy to za wielki sukces i zaufanie do marki CZ LOKO. Firma Railcare jest jednym z renomowanych dostawców utrzymania infrastruktury kolejowej w krajach skandynawskich, a wybór naszych lokomotyw potwierdza ich europejską konkurencyjność. Ale trzeba dodać, że nie jest to prosty projekt. Choć pojazd bazuje na wersji seryjnej, modyfikacje związane głównie z lokalnym sprzętem ochrony kosztowały nas i nadal będą kosztować wiele wysiłku, czasu i pieniędzy – dodaje Michał Schaffer.

 

Co warte podkreślenia, firma CZ LOKO na skandynawskim rynku działa już od pewnego czasu. Przykładem tego jest sześć lokomotyw EffiShunter 1600 jeżdżących od 2025 roku po Finlandii, w barwach przewoźnika Fenniarail Oy.
– Naszą ambicją jest, aby EffiShunter 1000 przez następne dwadzieścia do trzydziestu lat stał się standardową lokomotywą manewrową w Skandynawii. W swojej kategorii należy do najlepszych, jakie są dostępne na europejskim rynku kolejowym. To sprawdzona jakość w przystępnej cenie. – dodał Michal Schaffer.
Czteroosiowy EffiShunter 1000 ugruntował swoją pozycję w Europie dzięki niezawodnej i ekonomicznej eksploatacji. Standardowo wyposażony jest w europejski system bezpieczeństwa ETCS.

Szwecja to dwudziesty – jubileuszowy kraj, do którego CZ LOKO eksportuje swoje lokomotywy.

Dodaj komentarz