Raport z Polski Tabor

Pierwszy hybrydowy pociąg Kolei Dolnośląskich na testach w Żmigrodzie [ZDJĘCIA]

Ruszyły testy pierwszego z sześciu zamówionych w nowosądeckim Newagu pociągów hybrydowych Impuls2. Testy techniczne odbywają się przed oficjalnym dopuszczeniem składów do ruchu. Pierwszy z nich powita pasażerów na Dolnym Śląsku jeszcze w sierpniu!

Dolny Śląsk jest jednym z pierwszych regionów, który zdecydował się na zakup pociągów hybrydowych. Newag, producent nowego taboru w sumie dostarczy Kolejom Dolnośląskim sześć trójczłonowych Impulsów2, z których każdy będzie mógł zabrać na pokład co najmniej 315 pasażerów. Pierwszy z zamówionych pojazdów przechodzi uzupełniające badania homologacyjne na Torze Doświadczalnym Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie, nieopodal Wrocławia. Kolejne zamówione pojazdy są na etapie produkcji.

– Bezpieczeństwo pasażerów to jeden z naszych priorytetów. Przywiązujemy dużą wagę do tego typu testów, które są niezbędne przed dopuszczeniem nowych jednostek do ruchu – komentuje Bartłomiej Rodak, rzecznik prasowy Kolei Dolnośląskich – Cieszymy się jednocześnie, że prace nad naszym nowym taborem idą zgodnie z planem. Jeszcze w sierpniu, pierwsze dwa z sześciu zamówionych w Newagu składów hybrydowych pojawią się już na stałe na Dolnym Śląsku i będą do naszej, ale co najważniejsze, pasażerów dyspozycji!

 

Początkowo Koleje Dolnośląskie planowały zakup dwóch pojazdów hybrydowych. Przewoźnik skorzystał jednak z prawa opcji, decydując się na jednorazowe zamówienie, aż sześciu składów. Wartość zamówienia sięga prawie 170 mln zł. Składy zostaną wyposażone w klimatyzację i bezprzewodowy, ogólnodostępny internet, a ich prędkość będzie rozwijać się do 160 km/h w trakcji eklektycznej oraz do 120 km/h przy napędzie spalinowym.

– Prowadzimy badania uzupełniające, ponieważ każdy pociąg przed dopuszczeniem do ruchu musi spełnić szereg norm począwszy od kwestii bezpieczeństwa, wymogi techniczne po elementy wizualne. To pierwszy z dwóch składów, które już w sierpniu dostarczymy na Dolny Śląsk. Mamy nadzieję, że spełnią oczekiwania oraz zachęcą Koleje Dolnośląskie do skorzystania z prawa opcji i rozszerzenia zamówienia o dwa kolejne składy  – powiedziała Aldona Mastalerz z Newagu, który do końca pierwszego kwartału 2022 roku dostarczy Kolejom Dolnośląskim sześć składów hybrydowych.

 

Produkowane przez nowosądecki Newag składy Impuls2 to pierwszy polski pojazd szynowy o napędzie elektryczno-spalinowym. Umożliwia płynne poruszanie się po odcinkach zelektryfikowanych oraz pozbawionych trakcji elektrycznej przy jednoczesnym ograniczeniu emisji.  Koleje Dolnośląskie, wykorzystując przewidziane w umowie prawo opcji, mogą rozszerzyć zamówienie i kupić dwa dodatkowe składy.

Czytaj dalej >