Przewozy towarowe

PKP CARGO, LG Cargo i CargoBeamer łączą siły w pilotażowym przewozie naczep pociągiem towarowym

PKP CARGO, największy operator kolejowego transportu towarowego w Polsce, LG Cargo, firma transportowa należąca do największej grupy kolejowej w republikach nadbałtyckich – Kolei Litewskich (Lietuvos Gelezinkeliai), oraz operator transportu intermodalnego – CargoBeamer, połączyły siły w celu poprowadzenia pilotażowego pociągu z naczepami.

W czwartek 14 maja pociąg z 25 naczepami przybył do terminalu Šeštokai, nieopodal granicy polsko-litewskiej. Dwa dni wcześniej wyruszył on z terminalu intermodalnego Kaldenkirchen, zlokalizowanego w pobliżu granicy Niemiec z Holandią.

PKP Cargo, wspólnie z Kolejami Litewskimi oraz CargoBeamer, przeprowadzili pierwszy w historii transport naczep pociągiem towarowym na trasie NiemcyPolskaLitwa. Rola PKP CARGO polegała na zabezpieczeniu operacyjnej części przedsięwzięcia, czyli poprowadzeniu pociągu na całej trasie między Niemcami a Litwą.

Podczas pilotażowego przewozu dostarczono naczepy ośmiu firm transportowych i logistycznych – Girteka, Vlantana, Hoptransa, A. Gricius’s, DSV, Arcese, Solotransa i Nokvera. Naczepy załadowano na specjalne wagony kolejowe dostarczone przez CargoBeamer, które poprzez europejską magistralę Rail Baltica dotarły do Šeštokai. Na terenie litewskiego terminalu naczepy ponownie połączono z ciężarówkami, aby przejechały „ostatnią milę” do miejsca rozładunku.

Przełom na rynku frachtu

– Ten historyczny pilotażowy transport naczep na wagonach symbolizuje główny punkt zwrotny na rynku transportu towarowego, gdzie synergia między różnymi rodzajami transportu gwarantuje szybki i niezawodny przewóz towarów dla wszystkich uczestników łańcucha logistycznego. Jednak największym osiągnięciem takiego transportu jest przyjazność dla środowiska i ograniczenie negatywnego wpływu ciężkich pojazdów na środowisko. Mamy nadzieję, że nowa praktyka wzmocni zalety każdego z rodzajów transportu – ekonomia i przyjazność dla środowiska transportu kolejowego w przewozach dalekobieżnych oraz elastyczność transportu drogowego przy dostarczaniu ładunków „od drzwi do drzwi” – powiedział Egidijus Lazauskas, prezes LG Cargo.

Pilotaż dla PKP CARGO ma duże znaczenie, gdyż pozwoli przetestować nowe możliwości przewozu ładunków z Litwy przez Polskę do Europy Zachodniej i w kierunku odwrotnym.

– Ta relacja jest zdominowana w tej chwili przez transport samochodowy, a my chcemy tę niekorzystną dla kolei strukturę zmienić. Dlatego wspólnie z naszymi partnerami pracujemy nad przygotowaniem konkurencyjnej oferty przewozowej – stwierdził Czesław Warsewicz, prezes PKP CARGO. – Oprócz tego, że jest to projekt biznesowy, to efektem naszego działania jest również ochrona środowiska. Kolej jest bardziej ekologiczna od transportu samochodowego, gdyż emituje o wiele mniej szkodliwych gazów do atmosfery i Unia Europejska oczekuje, iż państwa członkowskie dołożą starań, żeby stopniowo zwiększać udział kolei w przewozach ładunków. Ponadto, pociągi zapewniają bezpieczniejszy transport towarów w porównaniu do samochodów ciężarowych, gdyż wskaźnik wypadków na kolei jest wielokrotnie niższy niż na drogach – dodał prezes Warsewicz.

O współpracy mówił także prezes CargoBeamer.

– CargoBeamer był zainteresowany połączeniem między Litwą a regionem Ren-Rurha w Niemczech od pierwszej wizyty w Kownie dziesięć lat temu. To ekscytująca okazja, a dzięki doskonałej współpracy z kolejami litewskimi możemy zobaczyć, jak ta początkowa wizja się teraz urzeczywistnia. Litwa jest hubem dla wielu dużych graczy logistycznych i widzimy przyszły rynek zrównoważonego transportu kolejowego przyczep samochodowych z Europy Środkowej do krajów bałtyckich. Liczymy na rozwój tego biznesu wraz z kolejami litewskimi – powiedział z kolei Hans-Jürgen Weidemann, prezes CargoBeamer.