Wywiady

PKP jako integrator rynku kolejowego w Polsce

RK: Jak Pan ocenia usytuowanie kolei w koncepcji CPK?

MA: Centralny Port Komunikacyjny może być dużym hubem dla Europy Środkowo-Wschodniej. Kolej będzie jego istotnym elementem zarówno w ruchu pasażerskim, jak i towarowym. CPK musi posiadać odpowiednią infrastrukturę. Wstępnie wytypowaliśmy już ok. 1,5 tys. km linii kolejowych, na których w przyszłości możliwe będzie kursowanie pociągów z prędkością 200-250 km/h.

RK: Na koniec chciałbym zadać pytanie dotyczące nowego modelu o nazwie „Orkiestrator logistyczny”. Proszę przybliżyć czytelnikom powód jego powstania oraz główne założenia?

MA: Z uwagi na większą niż kiedyś zmienność sytuacji geopolitycznej i gospodarczej, konieczne jest tworzenie nowych modeli i rozwiązań biznesowych. Rozważane jest powołanie w ramach Grupy PKP podmiotu pełniącego rolę integratora logistycznego, którego zadaniem byłoby efektywne łączenie gestorów ładunków z przewoźnikami oraz innymi oferentami usług logistycznych. Powstanie takiego integratora powinno umożliwić kształtowanie nowej, niestandardowej oferty podażowej usług transportowo-logistycznych z wykorzystaniem transportu kolejowego. W zamierzeniu pełniłby on funkcję platformy logistycznej, działającej na zasadach „giełdy”, gdzie każdy zainteresowany przemieszczeniem towarów czy materiałów mógłby dokonać wyboru najlepszego dla siebie sposobu przewozu i przeładunku. Integrator miałby utrzymywać pogłębioną współpracę z zarządcami i właścicielami logistycznej infrastruktury liniowej oraz punktowej. Taka współpraca powinna pozwolić nie tylko zwiększyć efektywność nowych inwestycji infrastrukturalnych, lecz także znacznie lepiej wykorzystać zdolności przepustowe istniejących obiektów logistycznych. Liczymy na to, że powołanie takiego podmiotu przyniosłoby konkretne wymierne efekty – skrócenie cykli realizacji dostaw oraz zwiększenie terminowości i niezawodności ich realizacji. W obecnej sytuacji powołanie integratora logistycznego wydaje się warunkiem koniecznym, żeby móc wyjść na rynek z atrakcyjną dla gestorów ładunków ofertą kompleksowych usług logistycznych (door-to-door) świadczonych pod marką „PKP”.

Dodaj komentarz