Wydarzenia

PKP Mobility – elektryczne rowery pojawiły się na Półwyspie Helskim

PKP TELKOL oraz techBrainers będą testować rowery wspomagane elektrycznie. Pojazdy pod marką PKP Mobility dostępne będą na Półwyspie Helskim.

Fot. PKP Telkol / Twitter

Pierwsze rowery już można wypożyczać. Pojazdy oraz stacja ładowania zlokalizowane są na stacji PKP Władysławowo. Oficjalnej inauguracji testów dokonali w trakcie konferencji prasowej Prezes PKP TELKOL Mirosław Gilarski, Mirosław Antonowicz, Członek Zarządu PKP S.A, wicewojewoda pomorski Michał Bąkowski oraz Prezes techBrainers Magdalena Jackowska-Rejman.

– Projekt który realizujemy we współpracy z PKP TELKOL wspiera powstawanie polskich technologii w obszarze elektromobilności – mówiła w trakcie spotkania z dziennikarzami Jackowska – Rejman.

Od 15 czerwca do końca miesiąca na Półwyspie Helskim przeprowadzone zostaną testy w ramach prac badawczo-rozwojowych nad rozwojem elektromobilności z wykorzystaniem stacji ładowania małych pojazdów i rowerów elektrycznych.

Pierwsza stacja ładowania małych pojazdów elektrycznych (rowery i hulajnogi elektryczne), na której będzie można podładować również urządzenia mobilne, została ustawiona przy dworcu we Władysławowie, a kolejna już wkrótce zostanie uruchomiona w Helu. Docelowo na każdej ze stacji znajdzie się 10 rowerów elektrycznych, a obecnie we Władysławowie do dyspozycji turystów i mieszkańców jest 20 pojazdów. Będą mogli z nich skorzystać wszyscy zainteresowani po uiszczeniu opłat wskazanych w cenniku usługi, za pomocą specjalnej aplikacji dostępnej do pobrania na stronie rowery.pkp.einfleet.eu, działającej w systemie Android. Koszt godziny jazdy na elektrycznym rowerze wyniesie 20 zł, przy czym minimalna kwota, jaką trzeba będzie zasilić konto, to 40 zł.

– Pilotaż jest częścią prac badawczo-rozwojowych, które prowadzimy w Grupie PKP nad rozwojem elektromobilności oraz tzw. transportu na ostatniej mili z wykorzystaniem pojazdów elektrycznych. Najlepszym sposobem przed wdrożeniem docelowych rozwiązań jest ich sprawdzenie w rzeczywistości, stąd pomysł na przeprowadzenie testów na jednej z bardziej malowniczych tras rowerowych na Pomorzu. Tak jak każdy projekt badawczy po zakończeniu testów zostanie poddany weryfikacji i ewentualnym usprawnieniom, a naszym głównym celem jest wypracowanie optymalnych rozwiązań. Po zakończeniu pilotażu przeprowadzone zostaną analizy, a podejmując dalsze decyzje biznesowe, będziemy brali pod uwagę także opinie użytkowników przekazywane za pośrednictwem ankiet – mówi Mirosław Antonowicz, członek zarządu PKP S.A.

 

– Rozpoczynając rok temu projekt badawczy w PKP TELKOL, postawiliśmy sobie za cel wsparcie polskiej branży elektromobilności i wypracowanie rozwiązań, które mogłyby z powodzeniem być wykorzystywane w przyszłości na rynku komercyjnym. Oddajemy w ręce użytkowników sprzęt i usługę dotychczas niekojarzone z koleją. Liczymy na szczere opinie i komentarze, co pozwoli dostarczyć naszym klientom usługę, z której wszyscy będziemy zadowoleni, a która poprawi dostęp do stacji i dworców kolejowych, co przełoży się na zwalczanie wykluczenia komunikacyjnego – dodaje Mirosław Gilarski, prezes zarządu PKP TELKOL.

 

Do dyspozycji chętnych zostało oddanych łącznie 20 jednośladów elektrycznych V generacji, które przy wspomaganiu elektrycznym mogą rozwinąć prędkość do 25 km/h. Dla mniej wprawionych użytkowników pojazdy wyposażono w system wsparcia jazdy posiadający trzy tryby wspomagania. Na w pełni naładowanej baterii można przejechać aż 100 km! Co ciekawe, jazda na rowerze jest możliwa również bez wykorzystania silnika elektrycznego przy użyciu siły własnych mięśni. Po skorzystaniu z roweru należy go odstawić na jedną ze stacji. Trasa rowerowa łącząca Hel i Władysławowo liczy około 33 km.

Obie modułowe stacje ładowania i parkowania oraz wypożyczania pojazdów to zespół 12 stanowisk dla elektrycznych dwukołowców, tj. rowerów, skuterów i hulajnóg. Połowa miejsc przeznaczona będzie na rowery do wypożyczenia, a pozostałe dla użytkowników z własnymi pojazdami.

Każde ze stanowisk dla użytkowników wyposażone jest w specjalną szafkę z zamkiem elektromagnetycznym, otwieraną zdalnie, przy pomocy dedykowanej aplikacji na smartfona.

W środku znajdują się gniazdo 230V/8A do ładowania jednośladów oraz USB 5V/5A do szybkiego zasilenia przenośnego sprzętu elektronicznego, miejsce do przechowywania małego bagażu podręcznego oraz zintegrowana linka zabezpieczająca zaparkowany pojazd przed kradzieżą.

Wdrażany obecnie projekt pilotażowy jest prowadzony w ramach projektu Pilot Maker Elektro ScaleUp, który jest współfinansowany przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości. Jego głównym celem jest rozwijanie potencjału elektromobilności w społeczeństwie, a także popularyzacja ekologicznych źródeł transportu. Testy na Półwyspie Helskim są owocem współpracy PKP TELKOL ze start-upem TrybEco z Łodzi i wpisują się w działania PKP S.A. na rzecz rozwoju elektromobilności, a także w coraz bardziej popularną ekonomię współdzielenia.

Ze względu na to, że pilotaż projektu jest wprowadzany w czasie pandemii koronawirusa, żeby zabezpieczyć użytkowników, rowery będą codziennie dezynfekowane. Przy stacjach pojawią się również dozowniki z płynem do dezynfekcji rąk.