PKP Polskie Linie Kolejowe rozpoczęły przesuwanie konstrukcji mostu kolejowego nad Narwią w Uhowie. Będzie to największa przeprawa na podlaskim odcinku trasy Rail Baltica. W ramach poprawy bezpieczeństwa kolejowo-drogowego powstanie także 5 dwupoziomowych skrzyżowań.
![Uhowo, mosty nad Narwią (fot. Łukasz Brylowski / PKP PLK)](https://raportkolejowy.pl/wp-content/uploads/2022/08/csm_3_Uhowo_mosty_nad_Narwia_widok_z_drona_fot_Lukasz_Brylowski_PKP_Polskie_Linie_Kolejowe_SA_2b9231dfc2.jpg)
Wkrótce most kolejowy nad Narwią w Uhowie trafi w docelowe miejsce. PKP PLK chce przesunąć konstrukcję o prawie 10 metrów w bok. Ważącą prawie 1500 ton kratownicową konstrukcję podniesie specjalny zestaw siłowników, a także pomp hydraulicznych.
Specjalistyczna operacja potrwa kilkadziesiąt godzin. Wcześniej przez kilka miesięcy, w miarę postępu budowy, most był stopniowo nasuwany nad rzekę.
– Taka technologia prac umożliwia budowę dwóch bliźniaczych mostów kolejowych. Drugi most znajdzie się nad rzeką do końca tego roku – informują PKP Polskie Linie Kolejowe. – Następnie na obiektach układane będą tory, montowana sieć trakcyjna i urządzenia sterowania ruchem kolejowym.
Przeprawa nad Narwią liczyć będzie prawie 200 metrów. Pozwoli szybciej przejechać pociągom pasażerskim – te będą mogły osiągnąć prędkość do 200 km/h. Przez most przejadą także cięższe składy towarowe o nacisku 22,5 ton na oś.
Nowe wiadukty zapewnią bezpieczeństwo
Bezkolizyjne skrzyżowania zastąpią wszystkie przejazdy na odcinku Czyżew – Białystok, co zapewni bezpieczeństwo i wygodę kierowcom. Sprawniej pojadą pociągi – po zakończeniu wszystkich prac, a także uzyskaniu niezbędnych dopuszczeń, podróż z Białegostoku do Warszawy zajmie poniżej 1,5 godziny.
W najbliższym czasie rozpoczną się prace przy budowie nowych skrzyżowań dwupoziomowych. W lokalizacjach: Czyżew, Dąbrowa-Łazy, Jabłoń-Dąbrowa, Porośl-Kije – powstaną wiadukty drogowe. Zaś przy kolejowym przystanku Bojary – przejście pod torami.
Poza startującymi pracami, zaawansowane są już roboty na 19 obiektach inżynieryjnych – mostach, wiaduktach, a także przejściach pod torami. Tunele dla pieszych powstają między innymi na stacjach w Czyżewie i Szepietowie oraz przystanku Zielone Wzgórza w Białymstoku. Na stacji w Białymstoku także budowane jest przejście pod torami, a tuż obok powstaje zadaszenie przyszłych peronów. Postępują prace na nowym wiadukcie pomiędzy wsiami Barszczówka i Baciuty. Dotychczas oddane zostały do ruchu wiadukty nad torami w Szepietowie i Uhowie.
Rail Baltica w liczbach
Na odcinku Czyżew – Białystok zaplanowano budowę lub modernizację:
- 17 wiaduktów drogowych
- 8 wiaduktów kolejowych
- 2 tuneli drogowych
- 14 przejść podziemnych
- 10 mostów kolejowych
PKP PLK realizują inwestycję w ramach projektu „Prace na linii E75 na odcinku Czyżew – Białystok”. Jej wartość to prawie 3,4 mld zł. Wykonawca planuje zakończyć prace w 2023 r. Projekt współfinansowany ze środków instrumentu CEF „Łącząc Europę” – (Connecting Europe Facility – CEF). Więcej informacji o inwestycji na www.rail-baltica.pl.