Inwestycje Wydarzenia

PKP S.A. ogłosiły przetarg na przebudowę dworców na Pomorzu, k. Radomia i na Śląsku [DUŻO ZDJĘĆ]

PKP S.A. ogłosiły przetargi na wybór wykonawców prac budowlanych dworców kolejowych na Pomorzu, nieopodal Radomia oraz na Śląsku. To tylko część z inwestycji, których budowa rozpocznie się jeszcze w 2021 r.

Jedną z największych inwestycji realizowanych na Pomorzu, w ramach Programu Inwestycji Dworcowych, jest przebudowa gmachu dworca Gdańsk Główny. To właśnie woj. pomorskie jest trzecim województwem w Polsce, w którym przeprowadzona zostanie największa liczba (22) inwestycji PKP S.A.

Dworce w Prabutach, Tczewie i Pszczółkach już są w przebudowie, a po rozstrzygnięciu przetargów dołączą do nich dworce Gdańsk Wrzeszcz i Pruszcz Gdański.

Pierwszy z nich  to obiekt pochodzący z 1952 roku, który zostanie kompleksowo zmodernizowany. Przy jego projektowaniu uwzględniono nowoczesne trendy w architekturze, a także poprawę funkcjonalności układu przestrzennego. Dzięki planowanej przebudowie zmieni się wygląd dworca. W miejsce rozproszonych dobudówek obiekt zyska jedną spójną bryłę. Elewacja zostanie wykonana ze stali i szkła, co ma podkreślić nowoczesny i nieco industrialny charakter nowego dworca. Najbardziej reprezentacyjną jej częścią będzie wejście do strefy obsługi podróżnych, gdyż zostanie one zaakcentowane wielkoformatowym przeszkleniem, a także wejście prowadzące bezpośrednio do tunelu na perony. Całkowicie w nowy sposób zaprojektowano również przestrzeń obsługi podróżnych, a także lokale komercyjne oraz towarzyszące im przestrzenie pod ogródki letnie. Dworzec po przebudowie będzie w pełni przystosowany do obsługi osób o ograniczonej mobilności. Architekci przewidzieli również wdrożenie szeregu rozwiązań, które sprawią że obiekt stanie się proekologiczny.

Drugi z dworców, w Pruszczu Gdańskim, zostanie wybudowany od podstaw w formule Innowacyjnego Dworca Systemowego, według autorskiego koncepcji PKP S.A. Obiekt będzie łączył w sobie nowoczesną formę architektoniczną, funkcjonalność oraz ekologię, a także będzie przystosowany do obsługi osób o ograniczonej mobilności. W jego wnętrzu zaprojektowano hol pełniący funkcję poczekalni, toalety, pomieszczenia kas biletowych oraz niewielki lokal komercyjny. Metamorfozę przejdzie otoczeniu budynku. Na nowo zostaną zaaranżowane tereny zielone oraz parking. Obydwa obiekty będą wyposażone w elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz nowoczesne systemy informacji głosowej.

W pobliżu Radomia

W województwie mazowieckim, gdzie zostanie zmodernizowanych i wybudowanych najwięcej dworców kolejowych, w grudniu ogłoszono przetargi na przebudowy aż czterech dworców w Pionkach, Pionkach Zachodnich, Żytkowicach oraz Rudzie Wielkiej. Najciekawszą z inwestycji jest przebudowa zabytkowego, bo objętego ochroną konserwatora zabytków dworca w Pionkach.

Budynek pochodzący z 1925 roku, wybudowany w stylu dworkowym, odzyska swój historyczny blask. Renowację przejdzie elewacja dworca, na której odtworzone zostaną detale architektoniczne oraz godło Polski (od strony peronów) wraz z datą budowy dworca, a także symbol transportu szynowego, tzw. ośka kolejowa (od strony miasta). Całość odnowionej elewacji zostanie podkreślona przez nocną iluminację. Całkowicie przebudowana i dostosowana do współczesnych standardów zostanie przestrzeń obsługi podróżnych, na którą składają się hol pełniący funkcję poczekalni oraz toalety. Na piętrze dworca zaplanowano przestrzeń przewidzianą na potrzeby samorządu lokalnego. Metamorfozę przejdzie również bezpośrednie otoczenie dworca, gdzie zostaną uporządkowane tereny zielone, ułożone nowe chodniki, a także zamontowane elementy małej architektury (kosze, ławki, wiata rowerowa).

Drugi z dworców w Pionkach, czyli Pionki Zachodnie, podobnie jak dworce na stacjach Żytkowice oraz Ruda Wielka, to mniejsze obiekty. Głównym celem ich przebudowy jest poprawa komfortu podróżnych oraz dostępności dla osób o ograniczonej mobilności, a także poprawa bezpieczeństwa oraz estetyki i stanu technicznego budynków oraz ich bezpośredniego otoczenia.

Historyczny dworzec z opolskiego

Wśród przetargów na modernizację dworców kolejowych ogłoszonych na przełomie 2020 i 2021 znajduje się również dworzec w Oleśnie w województwie opolskim.

Wybudowany w 1923 roku budynek przejdzie kompleksową przebudowę i zyska, oprócz nominalnej, nowe funkcje. W projekcie przebudowany ujęto renowację elewacji wraz z odtworzeniem detali architektonicznych (m.in. boniowania, gzymsy, pilastry), które podkreśli iluminacja nocna. Metamorfozę przejdzie wnętrze budynku, gdzie oprócz przestrzeni związanej z obsługą podróżnych (poczekalnia, pomieszczenia kas biletowych, toalety ogólnodostępne), zaplanowano także powierzchnie do zagospodarowania przez samorząd lokalny, w tym Straż Miejską oraz Ośrodek Pomocy Społecznej. Dworzec zostanie również dostosowany do potrzeb osób o ograniczonej mobilności poprzez wprowadzenie szeregu usprawnień dla osób niewidzących i niedowidzących, a także likwidację barier architektonicznych. Poza tym planowany jest montaż systemów bezpieczeństwa, w tym przeciwpożarowego oraz rozwiązań proekologicznych, które doprowadzą do redukcji strat ciepła (poprzez docieplenie budynku oraz wymianę stolarki okiennej i drzwiowej) oraz większej energooszczędności (system BMS, oświetlenie LED). Inwestycja obejmie również bezpośrednie otoczenie dworca, które pod kątem wykończenia będzie dostosowane do historycznego charakteru obiektu, a także zlokalizowanego w pobliżu centrum przesiadkowego zrealizowanego przez samorząd.

Inwestycje, na które zostały ogłoszone przetargi są dofinansowane ze środków unijnych oraz ze środków budżetowych. Do tych pierwszych należą dworce: Gdańsk Wrzeszcz, Pruszcz Gdański, Pionki, Pionki Zachodnie, Ruda Wielka oraz Żytkowice. Z kolei dworzec w Oleśnie będzie dofinansowany ze środków z Funduszu Kolejowego.