Udział PKP S.A. w Partnerstwie Europe’s Rail JU na prawach członka fundatora potwierdza pozycję polskiej kolei w UE. W ekosystemie badawczo-rozwojowym, który powstał w celu realizacji projektów w ramach Partnerstwa, uczestniczy 17 podmiotów z Polski. Liderem tego konsorcjum są PKP S.A.
Polskie Koleje Państwowe S.A. realizowały prace związane z przystąpieniem do partnerstwa publiczno-prywatnego Europe’s Rail JU, których elementem było zbudowanie ekosystemu badawczo-rozwojowego, skupiającego podmioty o wymaganych kompetencjach. Działania te prowadzono od listopada 2020 roku do grudnia 2022 roku. Finałem ponad dwuletnich prac było zawarcie w grudniu 2022 roku umowy ekosystemu badawczo-rozwojowego, a także umów dotyczących utworzenia konsorcjów międzynarodowych. Będą one wspólnie realizowały projekty badawczo-rozwojowe w ramach Partnerstwa.
PKP S.A. – członek fundator
PKP S.A. przystąpiły do Partnerstwa Europe’s Rail JU na prawach członka fundatora i stały się jednym z 25 podmiotów, które kreują i ustalają kierunki prac badawczo-rozwojowych dla sektora kolejowego w perspektywie finansowej Horyzont Europa w latach 2021-2031.
– Priorytetem rządu Prawa i Sprawiedliwości jest rozwój polskich przedsiębiorstw, gdyż oznacza on wzmocnienie ich konkurencyjności i siły polskiej gospodarki. Dlatego cieszy fakt, że PKP S.A., spółka skarbu państwa, zaangażowała się i koordynuje projekt, dzięki któremu polskie przedsiębiorstwa i uczelnie mają szansę na tworzenie innowacyjnych rozwiązań, które mają duże znaczenie dla ich konkurencyjności i pozycji w Europie i na świecie – mówi Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.
Udział PKP S.A. w Partnerstwie na prawach członka fundatora potwierdza pozycję polskiej kolei w Unii Europejskiej. Jest także wyraźnym sygnałem, że w rozwoju sektora kolejowego niezbędny jest intensywny rozwój nowych technologii i dążenie do wykorzystania nowoczesnych rozwiązań w obsłudze pasażerów.
– Obszar badań i rozwoju zajmuje bardzo ważne miejsce w Strategii PKP S.A. na lata 2021-2025, z perspektywą do 2030 r. Znacząca część zaplanowanych działań opiera się na poszukiwaniu i wdrażaniu na kolei nowych rozwiązań i technologii. Przystąpienie PKP S.A., wraz z ekosystemem badawczo-rozwojowym, do Partnerstwa Europe’s Rail jest jednym z kroków w drodze do osiągnięcia wyznaczonego celu, jakim jest ciągłe doskonalenie i poprawa rozwiązań wykorzystywanych na kolei. Dążąc do realizacji naszego planu, podjęliśmy ścisłą współpracę z podmiotami kolejowymi oraz ze światem nauki, gdzie spodziewaliśmy się znaleźć nowe, innowacyjne rozwiązania oraz silną determinację do ich wdrożenia. Dodatkowo, zaangażowanie całego ekosystemu w projekty realizowane w środowisku międzynarodowym, daje szansę na wypromowanie naszych naukowców i polskiej myśli technicznej, a docelowo może doprowadzić do tego, że wypracowane rozwiązania staną się standardem wykorzystywanym w innych krajach Europy – mówi Krzysztof Mamiński, prezes zarządu PKP S.A.
Dofinansowanie z UE
Dzięki podjętym działaniom i w oparciu o zbudowany ekosystem, PKP S.A. zagwarantowały w okresie całej perspektywy finansowej Horyzont Europa dofinansowanie ze strony Komisji Europejskiej dla siebie oraz podmiotów powiązanych w kwocie do 12,5 mln euro. Zapewnia to możliwość realizacji prac badawczo-rozwojowych, w ramach których łączny poziom kosztów kwalifikowanych wynosi prawie 20,1 mln euro. Środki te będą sukcesywnie uruchamiane w trzech konkursach, realizowanych w latach 2022-2031.