Inwestycje Raport z Polski Wydarzenia

PKP S.A. zmieniają dworce Pionki i Pionki Zachodnie

Pierwszy jest zabytkowy i wyglądem przypomina niewielki pałac, drugi wybudowano po wojnie i posiada bardzo minimalistyczną formę oraz bryłę. Dworce Pionki i Pionki Zachodnie, bo o nich mowa, przejdą olbrzymią metamorfozę. Ruszyły na nich pierwsze prace budowlane.

Dworzec Pionki (wizualizacja PKP S.A.)
Dworzec Pionki (wizualizacja PKP S.A.)

Obydwa przedsięwzięcia są realizowane ramach Programu Inwestycji Dworcowych z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Prace na obydwóch rozpoczęły się jesienią tego roku i skupiają się na wykonaniu prac przygotowawczych i organizacyjnych przed rozpoczęciem zasadniczych robót budowlanych.

– Przebudowy dworców w Pionkach to część większego procesu, którego celem jest modernizacja kolei w Polsce. Dzięki inwestycjom w infrastrukturę kolejową i tabor kolej odgrywa coraz większą rolę w transporcie publicznym, co jest cechą charakterystyczną każdego nowoczesnego państwa – mówi Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.

 

O inwestycji mówi także przedstawiciel Ministerstwa Infrastruktury.

–  Rozpoczęcie przebudowy dwóch dworców w Pionkach to kolejny element wielkiej modernizacji polskiej kolei. Mieszkańcy kolejnej małej miejscowości zyskają dzięki temu dostęp do bezpiecznej i komfortowej infrastruktury kolejowej. Mam nadzieję, że zmodernizowane historyczne budynki dworców staną się wizytówkami miasta oraz ułatwią pasażerom podróżowanie koleją po województwie mazowieckim. Wszystko to dzięki Programowi Inwestycji Dworcowych, w ramach którego polski rząd przeznaczy do 2023 r. ponad 2 mld zł na modernizację blisko 200 dworców – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

 

Dworce Pionki i Pionki Zachodnie to kolejne inwestycje, które PKP S.A. rozpoczyna jesienią tego roku w województwie mazowieckim.

– To dworce całkowicie różne. Pierwszy z nich pochodzi z 1925 roku i został wzniesiony w stylu dworkowym. Drugi natomiast wybudowano w latach 50. XX wieku i po inwestycji zyska nowoczesny wygląd. Ich cechą wspólną jest to, że po przebudowie staną się one komfortowe, bezpieczne i dostępne dla wszystkich podróżnych – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.

 

Dworzec Pionki Zachodnie (wizualizacja PKP S.A.)
Dworzec Pionki Zachodnie (wizualizacja PKP S.A.)

Historyczny z nutą nowoczesności

Przebudowa dworca w Pionkach zakłada renowację historycznego, objętego opieką konserwatorską budynku. Obiekt wybudowano w 1925 roku. Jest on przykładem stylu dworkowego w architekturze dworcowej. Dzięki inwestycji wykonawca przywróci elewacji historyczny wygląd i kolorystkę. Odzyska ona kolor perłowobiały, a stylizowana na historyczną stolarka będzie pomalowana na zielono. Odtworzone zostaną również detale architektoniczne w postaci np. attyk dachowych, a także naprawione schody zewnętrzne. U szczytu fasady od strony miasta zostanie przywrócony symbol PKP z lat 20. XX wieku. W analogicznym miejscu od strony peronów pojawi się godło II Rzeczypospolitej Polskiej z datą budowy dworca – 1925 r. Dworzec w nowej odsłonie zyska również iluminację podkreślającą jego unikatową bryłę.

Dodaj komentarz