Aktualności Tabor

PKP SKM w Trójmieście szuka dostawcy nowych EZT-ów!

Przewoźnik z Pomorza ogłosił przetarg na dostawę jednego fabrycznie nowego elektrycznego zestawu trakcyjnego, z opcją dostawy maksymalnie dziewięciu kolejnych. Postępowanie było poprzedzone wstępnymi konsultacjami rynkowymi, które spotkało się z dużym zainteresowaniem producentów z Polski, Europy, a nawet Azji. Oferty można składać do 5 lipca 2021 r.

fot. fb.com/SzybkaKolejMiejska

Nowe pojazdy przeznaczone zostaną do obsługi kolejowych przewozów pasażerskich o charakterze aglomeracyjnym na trasie pomiędzy Gdańskiem Śródmieście a Rumią (linia kolejowa nr 250 zarządzana przez spółkę PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście) i dalej na trasie pomiędzy Rumią a Lęborkiem (linia kolejowa 202 zarządzana przez   PKP PLK S.A.). Pojazdy te mają także mieć możliwość obsługi linii kolejowych znajdujących się na Kaszubach (nr 248, 253, 214, 229 i 201 – po ich elektryfikacji).

Sytuację rozpisania przetargu de facto na jeden, a nie od razu na dziesięć pojazdów, tłumaczy rzecznik prasowy PKP SKM Tomasz Złotoś:

– mamy przyznane unijne dofinansowanie na zakup tych pojazdów (160 mln zł), które będziemy mogli wykorzystać, jeżeli kupimy je do końca 2023 roku. Warunkiem otrzymania unijnych środków jest uwzględnienie tego zakupu w umowie przewozowej na lata 2022-2026 zawartej w grudniu 2020 roku pomiędzy spółką PKP SKM w Trójmieście a organizatorem przewozów, czyli Urzędem Marszałkowskim Województwa Pomorskiego. Organizator, który jest także współwłaścicielem naszej Spółki, dotychczas nie wyraził zgody na zmiany w umowie uwzględniające rozliczanie kupna tych pojazdów. Istnieje więc realne zagrożenie, że te środki przepadną. Wówczas, bez unijnego dofinansowania, kupimy jeden pojazd. Liczymy jednak, że nasi właściciele dojdą do porozumienia w sprawie sposobu sfinansowania zakupu pozostałych pojazdów. Chcemy im dać czas na negocjacje, ale tego czasu nie zostało zbyt wiele. Mamy świadomość, że zaprojektowanie oraz przeprowadzenie działań w zakresie certyfikacji i dopuszczenia pojazdów do ruchu musi trwać, dlatego już teraz uruchamiamy procedurę przetargową.

 

Przy korzystnym zakończeniu negocjacji i zakupie wszystkich pojazdów, pierwszy miałby zostać dostarczony najpóźniej do 20 miesięcy od daty zawarcia umowy, a kolejne miałyby być przekazywane nie rzadziej niż co dwa miesiące. Ostatni pojazd powinien być dostarczony do końca października 2023 r.

Zgodnie z parametrami technicznymi zamówione pojazdy powinny mieć do 150 m długości oraz minimum 340 miejsc siedzących i 560 stojących, czyli dwa razy więcej niż w obecnie używanych przez przewoźnika pojazdach EN57 AKM (180 miejsc siedzących i 280 stojących) oraz 31WE Impuls (170 miejsc siedzących i 215 stojących). 4 miejsca mają być specjalnie przystosowane dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się (na wózkach). Oczekiwana wysokość podłogi to 960 mm, co jest standardem na linii 250 (PKP SKM). Pojazdy mają zapewniać możliwość bezpiecznego wsiadania z peronów o wysokości 300-960 mm. W każdym członie ma być co najmniej dwoje drzwi (z każdej strony) dla pasażerów – minimum 16 drzwi po każdej stronie pojazdu. Prędkość maksymalna z jaką powinien poruszać się pociąg to minimum 140 km/h. Pojazdy mają być także wyposażony m.in. w klimatyzację, monitoring, toalety, gniazda zasilające 230 V i USB, miejsca dla rowerów, system dynamicznej informacji pasażerskiej oraz system zliczający pasażerów.

Zakup 10 nowych pojazdów pozwoli na wycofanie 20 najstarszych, najbardziej wyeksploatowanych pojazdów, dzięki czemu znacząco podniesie się m.in. komfort podróży pasażerów.