global Tabor

Pociąg wodorowy CAF przejechał 800 km bez tankowania

Pociąg wodorowy CAF pokonał trasę z północy na południe Hiszpanii (804 km) bez konieczności tankowania. Projekt wdrożenia pojazdu realizuje konsorcjum, na które składają się m.in.:CAF, DLR, Toyota, Renfe, Adif, CNH2, IP i Stemmann-Technik.

Pociąg wodorowy CAF. Faza testów na hiszpańskich torach rozpoczęła się od pierwszego przejazdu testowego na linii Saragossa–Canfranc w Pirenejach Aragońskich (fot. FCH2Rail)
Pociąg wodorowy CAF. Faza testów na hiszpańskich torach rozpoczęła się od pierwszego przejazdu testowego na linii Saragossa–Canfranc w Pirenejach Aragońskich (fot. FCH2Rail)

Swoją trasę testową pociąg wodorowy rozpoczął w Madrycie, zakończył zaś w Meridzie. Przejechał przez miasta Talavera de la Reina, Monfrague i Cáceres. Na jednym tankowaniu pokonał odległość 804 km. Jak wynika z przekazanych przez CAF informacji, pociąg nie wyczerpał całego zapasu wodoru.

Testy pociągu wodorowego ruszyły latem ubiegłego roku i potrwają do grudnia 2024 r.

Wdrożenie pociągu wodorowego kosztować będzie około 14 mln euro. Jak informuje CAF, cytowany przez Railway Supply, kluczowym celem projektu jest hybrydowy silnik z wodorowymi ogniwami paliwowymi, montowany w pociągu Civia 463 firmy CAF. Silnik ten opracowali m.in. inżynierowie Toyoty.

– Napęd o nazwie Fuel Cell Hybrid Power Pack wykorzystuje aż sześć modułów ogniw paliwowych drugiej generacji, które charakteryzują się większą gęstością energii i mniejszymi rozmiarami niż wcześniej – informuje Toyota.

 

Układ zasilania ma być zaprojektowany w taki sposób, aby można było zwiększać moc i zasięg w oparciu o zasadę modułową: liczba modułów ogniw paliwowych i akumulatorów wpływa na moc napędu, liczba zbiorników wodoru określa zasięg na liniach niezelektryfikowanych. Dzięki temu jednostka napędowa może kursować zarówno w transporcie pasażerskim, jak i towarowym.

Dodaj komentarz