Raport z Polski Tramwaje

Pojazd szynowo – drogowy do oczyszczania infrastruktury tramwajowej

Dodatkowo pojazd może być wyposażony w typowy pług lemieszowy odśnieżny lub obrotową szczotkę zamontowaną w przedniej części pojazdu. Sterowanie pracą poszczególnych urządzeń możliwe jest przez obsługę z kabiny oraz z zewnątrz pojazdu. Urządzenia sygnalizacyjno-kontrolne oraz sterowania jazdą znajdują się tylko w kabinie pojazdu. Widok ogólny pojazdu z opisem poszczególnych elementów przedstawiono na rys. 1.

Szczegółowy opis budowy pojazdu

Skrzynia do śmieci wyposażona jest w specjalne sita wewnętrzne, zbiornik brudnej wody o pojemności ponad 500 l, przewody rurowe doprowadzające i kierunkujące odpady w określone miejsce. Skrzynia posiada możliwość obrotu o kat ok. 45o w celu jej opróżniania ze śmieci i wody. Szczelność skrzyni do śmieci ze skrzynią filtrów jak i z klapą tylną uzyskuje się dzięki specjalnym uszczelkom gumowym profilowanym oraz mechanizmom regulacyjno-ryglującym położenie. Skrzynia filtrów mieści w swym wnętrzu 28 filtrów szczelinowych usytuowanych w czterech poziomych rzędach.

Rys. 1. Pojazd szynowo-drogowy do oczyszczania torowisk tramwajowych – widok ogólny.

W osi każdego filtra zabudowano dyszę połączoną instalacją pneumatyczną ze zbiornikiem wyrównawczym ciśnienia. Otwarciem dyszy i nadmuchem sprężonego powietrza w kierunku przeciwnym do obiegu ssącego wentylatora steruje 7 zaworów elektropneumatycznych. Uruchomienie czyszczenia filtrów, więc uruchomienie elektrozaworów, dokonywane jest automatycznie w jednostce czasowej lub od wyników pomiaru różnicy ciśnień w skrzyni filtrów. Ze skrzynią filtrów, przy pomocy króćca elastycznego, połączony jest wentylator promieniowy. Wentylator obudowany jest izolacją dźwiękoszczelną w celu ograniczenia jego nadmiernego hałasu podczas pracy. Wentylator napędzany jest silnikiem hydraulicznym. Zadaniem wentylatora jest wytworzenie takiego podciśnienia w skrzyni do śmieci i ssawach, by można na drodze transportu pneumatycznego dokonać przemieszczania się większych cząstek zanieczyszczeń.

Instalacja wodna

Instalacja wodna składa się z pompy wodnej napędzanej silnikiem hydraulicznym oraz dwóch gałęzi zasilania: dysze ciśnieniowe przy dwóch skrobakach oraz lance z dyszami do oczyszczania ręcznego. Woda pobierana jest z dwóch zbiorników, każdy o pojemności 500 l. Część wody z natrysku urządzenia czyszczącego rowki szyn odciągana jest instalacją do zbiornika wodnego w skrzyni do śmieci. Podczas wykonywania w/w czynności roboczych na torze pojazd może poruszać się z prędkością minimalną ok. 1,5 km/h lub być nieruchomy. Pojazd posiada maksymalną prędkość (tzw. dojazdową) do 30 km/h.

Regulacja prędkości jazdy jest bezstopniowa i wynosi od zera do max. Sterowanie jazdą (przód, tył) i hamowaniem dokonywane jest na drodze hydraulicznej sterownikiem ręczno-elektrycznym, zainstalowanym w kabinie pojazdu. Każdy postój pojazdu zabezpieczony jest czterema hamulcami mechanicznymi zainstalowanymi wewnątrz 4 silników hydraulicznych z tyłu pojazdu. Przed uruchomieniem jazdy należy hydraulicznie odblokować hamulce. Jazda po torze wymaga wcześniejszego ustawienia pojazdu w linii toru, opuszczenia zestawów jezdnych na tor i podniesienia pojazdu tak, by koła drogowe straciły kontakt z podłożem. Jazda po torze wymaga ustawienia przełożenia w skrzyni przekładniowej pojazdu na IV biegu.

Dodaj komentarz