Raport z Polski Tramwaje

Pojazd szynowo – drogowy do oczyszczania infrastruktury tramwajowej

Przy jeździe po drodze można wykorzystywać wszystkie biegi przewidziane instrukcją obsługi samochodu. Pojazd może być wyposażony w pług lemieszowy zamontowany z przodu pojazdu. Pług może być sterowany hydraulicznie (podnoszenie i opuszczanie), ręcznie z zewnątrz pojazdu i elektrycznie z kabiny. Prototyp pojazdu poddano odpowiednim próbom i badaniom stacjonarnym jak i ruchowym zgodnie z wcześniej opracowanym programem prób i badań. Wykonano takie badania jak: pomiary hałasu i prędkości przepływu powietrza w ssawach oraz pomiar nacisków kół drogowych na podłoże. Wyniki badań potwierdziły założone parametry konstrukcyjno-eksploatacyjne pojazdu.

Wytypowane do zabudowy podwozie samochodu IVECO EuroCargo Model 140E18W o nośności podwozia pod zabudowę ~9 000 kg, umożliwiło wykonanie pojazdu szynowo-drogowego o maksymalnej masie 14 500 kg. Duża nośność podwozia pozwoliła zabudować urządzenia, które z dobrym skutkiem realizują założone funkcje pojazdu. Czyszczenie rowków szyn na sucho, przy pomocy ssaw z rylcem, jest skutecznie realizowane przez zastosowanie dużego nacisku rylca (~400 kg), do wypełnionego rowka, jak również dzięki dobrym parametrom ssania, umożliwiającym transport odsysanych zanieczyszczeń do skrzyni do śmieci. Zamontowane na ssawach dysze wodne również skutecznie czyszczą rowki szyn wodą pod ciśnieniem do 100 bar, przy mniejszym stopniu ich zabrudzenia.

Duża nośność podwozia umożliwia między innymi zabudowę zbiorników wody o pojemności 1000 l oraz skrzyni do śmieci o ładowności 2000 kg. Biorąc pod uwagę duży stopień wypełnienia rowków szyn piaskiem na sieci torowisk tramwajowych, opróżnienie skrzyni do śmieci z piasku i wody brudnej jest konieczne po 2 3 nocnych sprzątaniach torowisk. Nie bez znaczenia przy nocnym trybie pracy pojazdu jest poziom hałasu emitowany podczas pracy. Dzięki odpowiednim zabiegom konstrukcyjnym udało się uzyskać niski poziom hałasu to jest ~75 dBA podczas czyszczenia rowków szyn przy jeździe pojazdu z prędkością ~3km/h. Pojazd wyposażono również w odpowiednie oświetlenie dodatkowe, umożliwiające dobrą obserwację otoczenia pojazdu w nocy, a szczególnie ssaw czyszczących rowki szyn, które są obserwowane przez operatora z kabiny kierowcy przy pomocy dwóch kamer oraz monitora zamontowanego w kabinie.

Podsumowanie

Od kilkunastu lat można zaobserwować dynamiczny rozwój pojazdów szynowo drogowych w Europie i na świecie. Pojazdy szynowo – drogowe do czyszczenia infrastruktury stanowią istotny składnik przedsiębiorstw zajmujących się przewozem osób w ruchu aglomeracyjnym. Ich możliwości przemieszczania się na miejsce prac oraz łatwość dotarcia w miejsca, które mogą być trudno dostępne dla innych pojazdów powoduje, że są one niezbędne dla poprawnego działania systemu komunikacyjnego. Dużą zaletą jest swoboda w zabudowie pojazdu w zależności od potrzeb klienta. Indywidualne podejście do każdego typu pojazdu, z uwagi na wymagania klienta, powodują ciągły rozwój tego typu pojazdów.

Sieć Badawcza ŁukasiewiczPoznański Instytut Technologiczny jest liderem w prowadzeniu prac rozwojowych w zakresie pojazdów dwudrogowych. W swoich pracach korzysta z bogatego doświadczenia pracowników realizujących procesy oraz licznych rozwiązań patentowych, których Instytut jest autorem.

Autorzy:
Rafał Cichy
Marta Pachołek – Zegar
Krzysztof Przepióra

Dodaj komentarz