Inwestycje Przetargi Wydarzenia

Połączenia z Sokołowa Podlaskiego i Ostrowi Mazowieckiej. Ruszyły przetargi

Pasażerowie będą mogli wkrótce pojechać pociągiem do Sokołowa Podlaskiego i Ostrowi Mazowieckiej. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły przetargi, które dotyczą opracowania dokumentacji projektowej i realizacji robót budowlanych na obu liniach. Połączenie wraca po 30 latach.

Image
Fot. PKP PLK

Mieszkańcy północnego i wschodniego Mazowsza będą mogli skorzystać z usprawnionej komunikacji. W ramach rządowego „Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 r.” wyremontowane zostaną linie między Sokołowem Podlaskim a Siedlcami oraz Ostrów Mazowiecką a Małkinią.

Z Sokołowa Podlaskiego do Siedlec w 30 minut

Do zadań wykonawcy, który wygra przetarg na remont linii kolejowej Sokołów Podlaski – Siedlce, będzie należało opracowanie dokumentacji projektowej oraz roboty budowlane na blisko 30-kilometrowym odcinku. Trasa będzie zelektryfikowana, dzięki czemu przewoźnicy będą mogli przygotować dla pasażerów atrakcyjną ofertę podróży ekologicznymi, nowoczesnymi pojazdami. Czas trwania podróży między Sokołowem Podlaskim a Siedlcami ma wynieść ok. 30 minut. Z kolei pociągi z Sokołowa do Warszawy osiągną prędkość do 120 km/h, co pozwoli pasażerom na dotarcie w ok. 120 minut pociągiem osobowym, a 90 minut pociągiem przyspieszonym.

Projekt obejmuje budowę i odbudowę stacji i przystanków w Strzale, Borkach Siedleckich, Suchożebrach, Podnieśnie, Stanach Dużych, Bielanach, Przywózkach i Sokołowie Podlaskim. Zadbano o komfort podróżnych – perony osiągną odpowiednią wysokość, która ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągu. Osoby z ograniczonymi możliwościami poruszania się będą mogły skorzystać z pochylni. Pojawią się również wiaty, ławki, tablice informacyjne i oświetlenie. Szacuje się, że prace na linii Sokołów Podlaski – Siedlce to koszt ok. 327 mln zł.

Ostrów Mazowiecka – Małkinia

Umowa obejmuje również modernizację i elektryfikację ok. 20 km linii kolejowej, dzięki czemu połączenie kolejowe od Ostrowi Mazowieckiej do Małkini będzie wygodniejsze, a podróż między dwoma miastami zajmie ok. 1,5 h. Na trasie pojawią się także trzy nowe przystanki – w Ostrowi Mazowieckiej Południe, Niegowcu i Błędnicy – co zwiększy dostęp do kolei.

Perony na stacji w Ostrowi Mazowieckiej oraz na przystankach Ostrów Mazowiecka Miasto i Biel będą odbudowane, wraz z uwzględnieniem potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Poza lepszym dostępem do kolei dla pasażerów przebudowa linii pozwoli również zwiększyć możliwości kolejowych przewozów towarowych.

Jak planuje PLK S.A., prace projektowe na odcinku Sokołów Podlaski – Siedlce i niezbędne decyzje administracyjne powinny zakończyć się do 2027 r. Prace budowlane rozpoczną się wówczas na przełomie 2027 i 2028 r. Po uzyskaniu niezbędnych decyzji administracyjnych i ukończeniu prac projektowych, prace budowlane przy odcinku Ostrów Mazowiecka – Małkinia również mają rozpocząć się w 2027 r. Szacuje się, że oba projekty to koszt ponad 600 mln zł.

Dodaj komentarz