Inwestycje

Premier: Inwestycja CPK będzie realizowana bez przeszkód

Fot. kadr z filmu “Q&A”

– W trakcie kryzysu inwestycje prywatne „przygasają”, w to miejsce wchodzą inwestycje publiczne – mówił w trakcie wtorkowej sesji „Q&A” z internautami premier Mateusz Morawiecki, odnosząc się do kontynuowania prac nad budową Centralnego Portu Komunikacyjnego. Prezes Rady Ministrów zapewnił, że projekt ten, mimo pandemii, jest realizowany.

Mateusz Morawiecki we wtorek odpowiedział na pytania internautów związane z obecną sytuacją w Polsce. Wśród wielu kwestii pojawiła się ta dotyczące realizacji projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego. Premier jasno podkreślił, że inwestycja ta będzie w dalszym ciągu realizowana, wpisując się w piąty filar „tarczy antykryzysowej”, jak określił to Mateusz Morawiecki, ważnej części planu wychodzenia polskiej gospodarki z kryzysu.

– Inwestycje prywatne „przygasają”, w ich miejsce wchodzą inwestycje publiczne – mówił Prezes Rady Ministrów. – Tak działo się w przypadku poprzednich kryzysów i tak będziemy robić również dzisiaj. Będziemy starali się kontynuować prace zarówno związane z CPK, jak i wieloma innymi inwestycjami. Zainicjujemy także nowe.

 

W odpowiedzi na pytania premier wspomniał również o rozmowach, które prowadził na ten temat z szefową KE Ursulą von der Leyen, przewodniczącym RE Charlesem Michelem oraz przywódcami państw członkowskich UE.

– Chcę, by te inwestycje, które w niedalekiej przyszłości ruszą, były prowadzone z rozmachem, by rekompensowały ubytki w programach inwestycji prywatnych – mówił Morawiecki.

 

Q&A na żywo

🇵🇱

Opublikowany przez Kancelaria Premiera Wtorek, 21 kwietnia 2020

Mimo pandemii koronawirusa prace przy realizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego nie ustają. Przygotowania do tej wieloletniej inwestycji trwają zarówno w części lotniskowej, jak i kolejowej. Budowa nowego portu przesiadkowego, związanych z nim inwestycji drogowych i kolejowych będzie pozytywnym impulsem dla gospodarki, rynku pracy i PKB

Prace nie zwalniają więc tempa. Uruchomienie pierwszego etapu nowego lotniska zostało zaplanowane na drugą połowę obecnej dekady. Aktualne jest rynkowe uzasadnienie dla zaprojektowania i budowy pierwszego etapu CPK: dwóch równoległych dróg startowych o przepustowości do 450 tys. operacji lotniczych rocznie i terminala pasażerskiego zdolnego obsłużyć w ciągu roku do 45 mln pasażerów.

Zarówno prace inwestycyjne nad CPK, jak i funkcjonowanie obiektu po otwarciu, przyniesie korzyści dla gospodarki oraz rynku pracy.

Nowe linie kolejowe połączą większość regionów Polski z CPK i Warszawą w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. Realizacja inwestycji to również włączenie kolejnych miast do sieci kolejowej, a także zwiększenie atrakcyjności inwestycyjnej miejscowości, które zyskają bezpośrednie połączenia dalekobieżne.

Inwestycja CPK to gigantyczny impuls dla rynku pracy. Dla porównania: w Singapurze planowana jest  budowa nowego terminala pasażerskiego Changi East. Lotnisko szacuje, że przy pracach konstrukcyjnych w szczytowym momencie zatrudnionych będzie 20 tys. osób. W przypadku otwartego w ub. roku nowego lotniska w Stambule liczba pracowników przy budowie dochodziła do 35 tys.

– Kryzysy polityczno-gospodarcze na skalę światową miały miejsce już wcześniej, a większość z nich była powodem nagłego spadku liczby podróży samolotem i miała negatywny wpływ na sektor lotniczy w krótkim horyzoncie czasu – tak było np. po atakach 11 Września, epidemii SARS. W dalszej perspektywie ruch się odbudowywał, żeby potem dalej rosnąć – komentują przedstawiciele realizowanej inwestycji.