Inwestycje Tramwaje

Przetarg na tzw. Nową Warszawską z 4 ofertami. Każda przekracza budżet

Cztery oferty wpłynęły w przetargu na tzw. Nową Warszawską, która połączyć ma istniejące torowiska w al. V. Havla oraz P. Adamowicza. Każda z ofert przekracza jednak zaplanowany przez miasto Gdańsk budżet.

Fot. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska

Powstanie tzw. Nowej Warszawskiej wpłynie na skrócenie czasu podróży z południowych dzielnic Gdańska do centrum. Tramwaje zaś będą mogły przemieszczać się od Stogów, przez Ujeścisko i Jasień do Piecek – Migowa i przystanku Brętowo PKM.

Trasa połączy oddaną pod koniec czerwca linię tramwajową na al. P. Adamowicza z al. V. Havla. Tramwajem dojechać będzie można na południe – od obecnej ul. Warszawskiej, następnie al. Havla.

Inwestycja, z uwagi na wyższe niż planowano koszty, podzielona została na dwa etapy.

W poniedziałek, 20 lipca, otwarto oferty na budowę pierwszego etapu Nowej Warszawskiej. Zakłada on przebudowę skrzyżowania istniejącej linii tramwajowej i infrastruktury podziemnej w al. Havla oraz budowę pierwszego odcinka linii tramwajowej.

Miasto przeznaczyło na ten cel 15 mln złotych. W przetargu wpłynęły cztery oferty:

  • Poleko sp. z o.o. – 32 496 600 zł
  • MTM S.A. – 35 500 000 zł
  • Strabag S.A. – 30 440 818,84 zł
  • Konsorcjum: Lider WPRD Gravel Sp. z o.o. – 34 980 000 zł

Oferty są obecnie analizowane pod względem formalno-prawnym. Decyzje o możliwości realizacji zadania zostaną podjęte przez władze miasta.

Jak realizowane będzie zadanie?

W pierwszym etapie przebudowane zostanie skrzyżowanie al. Havla z ul. Łódzką. W ramach inwestycji wybudowane zostaną na tym odcinku tory tramwajowe, jezdnia i ścieżka rowerowa. Przy ul. Łódzkiej powstanie również przystanek.

W etapie drugim powstaną pozostałe dwa odcinki linii tramwajowej (od przystanku przy ul. Łódzkiej do pętli Jabłoniowa / al. Pawła Adamowicza). Przetarg na tę część ogłoszony zostanie w IV kwartale 2020 r.

Inwestycja zakończyć się ma w połowie 2022 r.

Nowa linia tramwajowa liczyć będzie ok. 2 kilometrów. Wzdłuż torowiska będzie można poruszać się rowerem. W ciągu ul. Nowej Warszawskiej, przy torach, powstanie bowiem ścieżka rowerowa i chodnik dla pieszych. Dla potrzeb obsługi torowiska, powstanie także tzw. droga technologiczna.

W ramach inwestycji przebudowany zostanie fragment torowiska i układu drogowego na al. Havla, aby można było połączyć nową linię.

Budowa Nowej Warszawskiej jest jednym z elementów programu Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej – etap IV A, który jest współfinansowany z funduszy unijnych. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020. Z projektu GPKM IVa powstała al. Pawła Adamowicza.

Źródło: Gdansk.pl