Wywiady

R. Sobczak: Kolej to najbardziej ekologiczny środek transportu

Z ekologią wiążą się również kwestie rekuperacji, czyli oddawania energii przez hamujący pojazd do sieci trakcyjnej oraz eco-driving. Jak PLK zamierzają wdrażać czy też promować tego typu rozwiązania?

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. są zarządcą  infrastruktury kolejowej odpowiedzialnym za prowadzenie ruchu kolejowego i przygotowanie rozkładów jazdy. Dążymy do tego, aby nasze rozkłady w możliwie najwyższym stopniu uwzględniały potencjał wykorzystania rekuperacji oraz pozwalały na wdrożenie eco-drivingu. W tym zakresie, w ramach CEEK prowadzone są warsztaty i planowane jest uruchomienie programu pilotażowego Ecodrivingu, w ramach którego wyznaczone zostaną trasy zaakceptowane przez wszystkich przewoźników, zgodnie z aktualnymi potrzebami. Na wskazanych trasach prowadzane będą badania wpływu przedsięwzięcia na sposób prowadzenia ruchu i efektywność energetyczną. Dla wdrożenia rekuperacji prowadzane są także prace nad rozwiązaniami technicznymi i legislacyjnymi np. sposób odkupowania energii przez przedsiębiorstwa energetyczne od przewoźników.

Czy jest szansa, aby doprowadzić do opomiarowania, jeśli nie wszystkich to większości pojazdów?

Szczegóły w zakresie opomiarowania znane są przewoźnikom kolejowym oraz spółce PKP Energetyka S.A. jako operatorowi systemu dystrybucyjnego na sieci trakcyjnej. Zgodnie z założeniami IV pakietu kolejowego Państwa członkowskie UE mają dążyć do pełnego opomiarowania pojazdów kolejowych. W niniejszym zakresie głównymi beneficjentami są przewoźnicy kolejowi i przedsiębiorstwa energetyczne. W naszej opinii barierą do wdrożenia szybkiego i pełnego opomiarowania są aspekty ekonomiczne (ilość pojazdów kolejowych) i techniczne (rodzaj i technologia pojazdów kolejowych).

Wymiar ekologiczny mają także inne innowacyjne działania planowane lub prowadzone przez spółkę. Czy mógłby je Pan wymienić? 

PLK prowadzą projekty z programu BRIK – Badania i Rozwój w Infrastrukturze Kolejowej, w ramach których dwa z nich ukierunkowane są na podniesienie efektywności energetycznej.

Pierwszy polega na prowadzeniu badań możliwości montażu instalacji fotowoltaicznych w ekranach akustycznych obok linii kolejowych. To szansa na dodatkowe źródła energii do oświetlenia przejść pod torami lub zasilania urządzeń. Tego typu rozwiązania są pionierskimi działaniami w zakresie rozwoju fotowoltaiki w skali świata.

Drugi projekt prowadzony jest w celu opracowania systemu zarządzania, sterowania i monitorowania oświetlenia terenów kolejowych. Takie rozwiązanie umożliwi np. dostosowanie oświetlenia do rzeczywistego ruchu pociągów na stacjach oraz obecności podróżnych na peronach.

Dodaj komentarz