Raport z Polski Tramwaje Wywiady

“Rok 2023 był przełomowy”. Unijne pieniądze zasilają polski transport szynowy [WYWIAD]

Nieco mniejszą, choć również przekraczającą nakłady w wys. 100 mln zł (dokładnie 102 941 344,50 zł) inwestycją może pochwalić się MPK w Krakowie, które w ramach projektu pn. „Zakup niskopodłogowego taboru tramwajowego w celu usprawnienia i poprawy jakości komunikacji zbiorowej w Krakowie – część III” dokonał zakupu 10 sztuk tramwajów typu Lajkonik II, odebranych w IV kwartale 2022 r. Dofinansowanie w tym przypadku wyniosło 68 001 093,82 zł, a dzięki zakupowi niskopodłogowych tramwajów poprawi się dostępność transportu publicznego dla osób z niepełnosprawnościami, starszych czy podróżujących z dziećmi.

Również Tramwaje Śląskie, otrzymały dofinansowanie dla projektu pn. „Zintegrowany Projekt modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko-Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego – etap IV” . TŚ zakupiły 6 sztuk tramwajów (w tym 5 tramwajów jednokierunkowych 25 m oraz 1 tramwaj dwukierunkowy 15 m), na łączną kwotę 42 391 950,00 zł, w tym w ramach środków unijnych spółka pozyskała 27 882 577,03 zł. Również i w tym przypadku nie mogło zabraknąć powierzchni przeznaczone dla wózków inwalidzkich i wózków dziecięcych, a sam skład (jak w przypadku Wrocławia) został odebrany w latach 2021 – 2022. Wszystkie wymienione projekty zostały sprawnie rozliczone, a dzięki wydatkowaniu niemal 200 mln zł, rok 2023 można śmiało określić rokiem sukcesów, jeśli chodzi o finansowanie UE inwestycji z zakresu zakupu taboru tramwajowego.

Wszystkie wymienione inwestycje przyczyniają się do rozwoju społeczno-gospodarczego poprzez poprawę jakości podróży komunikacją zbiorową, a dzięki wymianie starego taboru na nowe niskopodłogowe tramwaje atrakcyjność inwestycyjna regionu i konkurencyjność lokalnych przedsiębiorstw z pewnością wzrośnie. Zakupione w ramach konkursu tramwaje już w tym momencie poruszają się po ulicach Wrocławia, Krakowa oraz całej Aglomeracji Śląskiej.

Co przyniesie rok 2024? Jaki będzie to czas dla CUPT i beneficjentów środków unijnych?

Rok 2024 również zapowiada się ciekawie pod kątem możliwości dla potencjalnych Wnioskodawców. Te daje w nowej perspektywie finansowej 2021-2027 program FEnIKS, który stanowi kontynuację dwóch wcześniejszych Programów Infrastruktura i Środowisko z lat 2007-2013 i 2014-2020.

W ostatnich miesiącach 2023 r. w ramach FEnIKS 2021-2027 na stronie internetowej CUPT ogłoszono pierwsze nabory niekonkurencyjne na inwestycje drogowe, a w listopadzie nabory obejmujące inwestycje kolejowe.

W roku 2024 planowane jest ogłoszenie kolejnych naborów, w tym m.in. w zakresie inwestycji w zbiorowy transport miejski. Inwestycje taborowe (w tym transport szynowy) zostaną sfinansowane zarówno w ramach FEnIKS 2021-2027, a dokładnie działania FENX.03.01 Transport miejski, jak również w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności w zakresie inwestycji E1.2.1 Zeroemisyjny transport zbiorowy w miastach (tramwaje).

Obecnie prowadzone są intensywne prace nad uzgodnieniem dokumentacji dotyczącej planowanych naborów z przedstawicielami Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej oraz Ministerstwa Infrastruktury. W ramach Krajowego Planu Odbudowy (KPO), w I kwartale 2023 r. zostały przeprowadzone konsultacje społeczne kryteriów wyboru projektów. W czasie ich trwania wpłynęło łącznie 35 uwag od 14 jednostek reprezentujących różne podmioty, w tym m.in. urzędy miejskie, operatorów transportu zbiorowego czy stowarzyszenia. Uwagi potencjalnych Wnioskodawców zostały w dużej mierze uwzględnione przez CUPT oraz Ministerstwo Infrastruktury, a obecnie trwają prace nad uzgodnieniem ostatecznego kształtu kryteriów wyboru przedsięwzięć do wsparcia. Planowana alokacja w ramach tego konkursu wynosi 896 380 000,00 zł.

Dodaj komentarz