Tabor Tramwaje

Rusza produkcja tramwajów dla Norymbergi [ZDJĘCIA]

W fabryce Siemens Mobility w Kragujevacu w Serbii ruszyła produkcja nowego niskopodłogowego tramwaju Avenio dla spółki VAG Verkehrs-Aktiengesellschaft Nürnberg. Pojazdy trafią do Norymbergi do końca 2022 r.

Siemens Mobility dostarczy łącznie 12 czteroczłonowych, niskopodłogowych tramwajów Avenio. Zamówienie ma prawo opcji na kolejne 75 pojazdów, które Norymberga może domówić do 2024 r.

Pojazdy mają konstrukcję modułową. Czteroczłonowe tramwaje Avenio zapewniają miejsce dla około 218 pasażerów (dla normy 4 pas./m2). Przestronne i jasne wnętrze jest wyposażone w dwa duże wielofunkcyjne obszary dla wózków dziecięcych i inwalidzkich. Ergonomiczne fotele i uchwyty zwiększają wygodę pasażerów, a osiem par drzwi umożliwia płynną i szybką wymianę podróżnych. Dodatkowo pasażerowie mogą skorzystać z sieci Wi-Fi.

Tramwaje, które wjadą na norymberskie tory, mają zostać dostosowane do potrzeb VAG. Pojazdy będą miały szerokość 2,3 m i długość 36,85 m. Każdy moduł będzie posiadał własny, centralnie umieszczony wózek. Zamawiający planuje tzw. obszary wielofunkcyjne w obszarze dostępu sześciu podwójnych drzwi, aby zaoferować więcej miejsca na pokładzie. W powstałej przestrzeni ma znaleźć się miejsce na wózki inwalidzkie oraz rowery poza godzinami szczytu.

W całości niskopodłogowe tramwaje będą prawdopodobnie kursować na nowych liniach lub zostaną wykorzystane do rozszerzenia istniejącej oferty operatora.

Sabrina Soussan, CEO Siemens Mobility, powiedziała, że:

– Utrzymujemy wieloletnie partnerstwo ze spółką VAG. Razem wprowadzaliśmy pierwszy zautomatyzowany system metra w Niemczech, a teraz rozwijamy tu także inne segmenty transportu publicznego w oparciu o nasze tramwaje Avenio. Należy pamiętać, że w Norymberdze eksploatowane są tramwaje różnych typów od różnych producentów, zaś niedawno spółka VAG Nürnberg dodatkowo prowadziła próby wykorzystując pojazdy wypożyczone z innych miast. Tym bardziej cieszymy się, że finalnie wybrano tramwaj Avenio w jego bazowej konfiguracji – dodała Sabrina Soussan.

 

Pojazdy charakteryzują się wysokimi standardami, jeśli chodzi o kwestie proekologiczne. Modułowa konstrukcja Avenio pozwala na recykling ponad 90% materiałów użytych do jego budowy. Odznaczający się wysoką sprawnością układ napędowy pozwala na sprawną rekuperację energii hamowania, którą można odprowadzić z powrotem do sieci lub wykorzystać np. do ogrzewania wnętrza. Tramwaje wykorzystują wyłącznie energooszczędne oświetlenie LED. Niskie obciążenie koła / szyny ogranicza emisję hałasu, dodatkowo pojazdy wyposażone są w „bezgłośne” hamulce elektryczne.

Całkowity koszt zamówienia 12 pojazdów szacuje się na 44 milionów euro / 3,67 miliona euro za tramwaj. Zakup jest współfinansowany ze środków niemieckiego landu na mocy ustawy o finansowaniu transportu miejskiego i pakietu środków kontroli zanieczyszczenia powietrza w Bawarii.

Tramwaje Avenio zostały zamówione m.in. do Hagi, Bremy, Monachium, Kopenhagi, czy Doha. Warto zaznaczyć, że w lipcu ub. r. Monachium, które posiada już 30 tramwajów Avenio, skorzystało z prawa opcji i zamówiło kolejne 73 niskopodłogowe pojazdy. Dostawa pierwszych tramwajów do stolicy Bawarii planowana jest w 2021 r., a wartość kontraktu wynosi ponad 200 milionów euro.

Reklama