Inwestycje

Rząd przyjął uchwałę dot. rozwoju systemu transportowego na Podtatrzu

Rząd przyjął uchwałę ws. ustanowienia Programu rozwoju systemu transportowego na obszarze Podtatrza do roku 2030. Poza modernizacją infrastruktury komunikacyjnej, zakupiony zostanie nowy tabor kolejowy i autobusowy.

Fot. Jarosław Pocztarski / CC

Inwestycja pod Tatrami ma poprawić komfort podróży – zarówno drogowych, jak i kolejowych. Program obejmie dwa powiaty – tatrzański oraz nowotarski wraz z gminami: Zakopane, Bukowina Tatrzańska, Poronin, Kościelisko, Biały Dunajec, Nowy Targ, miasto Nowy Targ, Rabka-Zdrój, Szczawnica, Czarny Dunajec, Czorsztyn, Jabłonka, Krościenko nad Dunajcem, Lipnica Wielka, Łapsze Niżne, Ochotnica Dolna, Raba Wyżna, Spytkowice, Szaflary.

Realizacja dziesięcioletniego projektu nie wpłynie na walory kulturowe i środowiskowe Podtatrza. Rząd postawi m.in. na budowę systemu transportowego z wykorzystaniem niskoemisyjnego transportu zbiorowego.

W ramach programu powstaną i zmodernizowane zostaną linie kolejowe, drogi, powstaną nowe przystanki kolejowe i autobusowe, parkingi P&R, węzły przesiadkowe i ścieżki rowerowe.

W przyjętej uchwale zauważyć można także plany dot. zakupu i wymiany taboru kolejowego, uwzględniającą niskoemisyjność, rozwój połączeń kolejowych, w szczególności Podhalańskiej Kolei Regionalnej oraz rozwój siatki połączeń autobusowych, w tym dowozowych do przystanków kolejowych i powiązanych z transportem kolejowym i rozwój transgranicznych połączeń w transporcie zbiorowym.

Aby poprawić komfort podróży pod Tatry, zintegrowane zostaną rozkłady jazdy i systemy taryfowe zarówno w autobusach, jak i w pociągach. Wprowadzone będą inteligentne systemy zarządzania ruchem i systemy informacji pasażerskiej.

Wśród przykładowych inwestycji wymieniona została rewitalizacja linii kolejowej nr 99 – Chabówka Zakopane, która zakończyć się ma do 2023 r. Koszt prac to 356 mln zł. Docelowo zwiększy się prędkość pociągów pasażerskich do 120 km/h.

W ramach programu, w ciągu najbliższych 10 lat, rozbudowana o drugi tor ma zostać linia klejowa nr 99, na wybranych odcinkach Nowy Targ – Zakopane. Powstaną nowe obwodnice m.in. Zakopanego i Nowego Targu, ronda, poprawi się płynność ruchu i bezpieczeństwo na odcinku drogi krajowej nr 47 – Nowy Targ – Zakopane. W Kuźnicach zaś powstanie Centrum Przesiadkowe.

Program będzie koordynowany przez Forum Współpracy dla Podtatrza pod przewodnictwem przedstawicieli samorządu województwa małopolskiego z udziałem władz powiatowych i gminnych oraz Ministerstwa Infrastruktury.