Raport z Polski Wydarzenia

Skutecznie o bezpieczeństwie, czyli Kampania Kolejowe ABC

Dobrze zagospodarowane środki unijne mogą przyczynić się do zwiększenia bezpieczeństwa na terenach kolejowych. Przykładem tego jest Kampania Kolejowe ABC, prowadzona przez Urząd Transportu Kolejowego. Podejmowane w jej ramach działania opisało Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej w publikacji „Dobre praktyki w promowaniu projektów unijnych wspieranych z Programu Infrastruktura i Środowisko – przewodnik dla początkujących i średniozaawansowanych”.

Nosorożec Rogatek, maskotka Kampanii Kolejowe ABC (fot. UTK)
Nosorożec Rogatek, maskotka Kampanii Kolejowe ABC (fot. UTK)

Projekt Kampania Kolejowe ABC i jego druga edycja to przykłady na to, że dobrze zagospodarowane środki unijne mogą przyczynić się do zwiększenia poziomu bezpieczeństwa na terenach kolejowych.

– Sukces kampanii opiera się przede wszystkim na wyborze odpowiedniej strategii komunikacyjnej. Dzięki właściwemu doborowi narzędzi komunikacji Kampania Kolejowe ABC została zaprezentowana przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej jako przykład odpowiednio wykorzystanych środków unijnych – informuje na swojej stronie UTK.

 

Fundusze unijne zmieniają nasze życie

W ramach Programu Infrastruktura i Środowisko realizowane są zarówno duże projekty, które w istotny sposób wpływają na rozwój gospodarczy naszego kraju, ale też takie, które mają za zadanie poprawić naszą jakość życia. To setki kilometrów nowych dróg, zmodernizowanych linii kolejowych, zakup aparatury medycznej czy rewitalizacja terenów poprzemysłowych na terenie miast. Finansowaniem z Programu Infrastruktura i Środowisko objęte są również działania, które nie zawsze zobaczyć możemy gołym okiem, ale znacząco wpływają one na nasze życie codzienne. Do takich działań zaliczyć możemy kampanie społeczne czy działania edukacyjne, takie jak Kampania Kolejowe ABC i jej druga edycja.

Kolejowe abecadło

Punktem wyjścia do stworzenia koncepcji Kampanii Kolejowe ABC była chęć przekazania wiedzy na temat zasad bezpieczeństwa oraz wartości i wzorców związanych z odpowiedzialnym zachowaniem na terenach kolejowych. Pierwszy etap Kampanii Kolejowe ABC realizowano od stycznia 2017 r. do grudnia 2021 r. Kampania Kolejowe ABC II to druga edycja projektu edukacyjno-informacyjnego, która rozpoczęła się w lipcu 2022 r. i będzie trwać do września 2023 r.

Celem obu projektów jest rozpowszechnienie wiedzy o zasadach bezpieczeństwa obowiązujących na przejazdach kolejowych, dworcach, peronach i w pociągach oraz promowanie wzorców odpowiedzialnego zachowania się w pobliżu torów. To również doskonałe źródło wiedzy na temat sposobów właściwego reagowania w sytuacjach zagrożenia życia lub zdrowia.

Kampania wyróżnia się wśród innych tego typu inicjatyw tym, że wiedza na temat bezpieczeństwa na kolei przekazywana jest w nowoczesny i kreatywny sposób. Wykorzystanie innowacyjnych środków komunikacyjnych kampanii pozwala skutecznie dotrzeć do grupy docelowej projektu, czyli do dzieci w  wieku przedszkolnym i szkolnym z klas I-VI szkół podstawowych oraz do osób dorosłych – rodziców i opiekunów, nauczycieli i wychowawców.

– Dzięki dofinansowaniu ze środków Funduszu Spójności z Programu Infrastruktura i Środowisko oraz przemyślanej i odpowiednio zaplanowanej kampanii w mediach wiedza na temat bezpieczeństwa jest rozpowszechniana m.in. w telewizji, kinach, internecie, pociągach czy w pobliżu terenów kolejowych. Docieramy do odbiorców poprzez zabawę, dlatego nasze działania cieszą się ogromnym zainteresowaniem. Ważny jest nie tylko odpowiedni dobór kanałów komunikacji, ale także sposób przekazu – podkreślił dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

 

Rogatek uczy bezpieczeństwa

Każda opowieść skierowana do dzieci ma swojego bohatera. UTK chcąc zainteresować swoimi działaniami najmłodszych odbiorców, stworzył w tym celu postać nosorożca Rogatka.

– Gdy wybieraliśmy bohatera Kampanii Kolejowe ABC, pojawiło się wiele pomysłów, m.in. właśnie nosorożec. Zależało nam na tym, aby postać, która będzie uczyć bezpieczeństwa, była silna, budząca respekt, a jednocześnie wesoła, budząca zaufanie” – tak wybór nosorożca Rogatka jako bohatera kampanii uzasadnia dr inż. Ignacy Góra, Prezes UTK.

 

Dodaj komentarz