Inwestycje Raport z Polski

Spółka CPK wybrała wykonawcę prac na linii Ostrołęka – Łomża – Giżycko

Łomża – jedno z największych miast w Polsce obecnie pozbawione dostępu do kolei – wkrótce zostanie włączona do siatki połączeń kolejowych. Wszystko dzięki budowie linii między Mazurami, Podlasiem a Mazowszem. Inwestycja realizowana jest w ramach budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Z kolei dalekobieżnej zaczną też korzystać mieszkańcy m.in. Pisza, Orzysza i Kolna. Spółka CPK wybrała najkorzystniejszą ofertę w przetargu. To jedno z ośmiu rozstrzyganych obecnie postępowań na prace przygotowawcze dla linii kolejowych CPK w różnych częściach Polski.

Przetarg dotyczy prac przygotowawczych dla budowy ok. 140-kilometrowego odcinka linii kolejowej nr 29: Ostrołęka – Łomża – Giżycko. Jest to kluczowy fragment tzw. szprychy nr 3 na północnym wschodzie Polski.

Budowa nowego odcinka linii nr 29 między Ostrołęką, Łomżą i Giżyckiem oznacza duże korzyści dla pasażerów. Skróceniu ulegnie czas przejazdu pociągów łączących centralną Polskę z Podlasiem i Mazurami, zwiększając tym samym jeszcze bardziej potencjał turystyczny tego regionu.

– Inwestycje CPK pozwolą uzupełnić braki w sieci kolejowej w Polsce. Łomża to dziś jedno z największych miast w kraju pozbawionych dostępu do kolei pasażerskiej. Po wybudowaniu szprychy nr 3 się to zmieni, a czas przejazdu z Warszawy do Łomży wyniesie 1 godz. 25 minut. W ten sposób zrealizują się cele inwestycji kolejowych CPK takie jak likwidacja wykluczenia komunikacyjnego i poprawa komunikacji w regionach – mówi Mikołaj Wild, Prezes Spółki CPK.

 

Przedmiotem postępowania jest przygotowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ). Za najkorzystniejszą spółka CPK uznała ofertę złożoną przez konsorcjum spółek: Egis Polska, Egis Rail i JAF Geotechnika, które zaproponowało cenę 20,1 mln zł netto. O wyborze zdecydowały dwa czynniki: cena (w 70 proc.) i doświadczenie personelu (w 30 proc.).

W ramach STEŚ powstanie analiza przebiegów planowanej linii kolejowej oraz inne specjalistyczne opracowania: techniczne, środowiskowe i ekonomiczne. Na ich podstawie spółka CPK wskaże preferowany przebieg linii (tzw. wariant inwestorski) w zakresie koniecznym do prowadzenia dalszych przygotowań.

Po dopełnieniu wszystkich formalności spółka podpisze umowę z wykonawcą, który na przygotowanie kluczowych trzech etapów STEŚ będzie miał 14 miesięcy. Realizacja i rozliczenie całej umowy może potrwać w sumie 19 miesięcy, ponieważ w skład zamówienia wchodzi także dokumentacja geologiczna i mapy do celów projektowych.

Czytaj dalej >