global Wydarzenia

Správa železnic skontroluje stosunek wysokości torów i jezdni na przejazdach kolejowych

Czy stosunek wysokości toru i jezdni na czeskich przejazdach kolejowych jest zgodny z przepisami? Sprawdzi to Správa železnic, zarządca infrastruktury kolejowej w Czechach. To reakcja na tragiczny w skutkach wypadek na przejeździe w Dolnym Lutynie. W zderzeniu samochodu ciężarowego z pociągiem zginął maszynista, a wielu pasażerów zostało rannych.

Pomiary pozwolą stworzyć plan prac, dzięki którym poprawić się ma bezpieczeństwo na czeskich przejazdach kolejowo-drogowych. Ich celem jest zmniejszenie ryzyka wystąpienia podobnych tragicznych wypadków, jak ten, do którego doszło w drugiej połowie stycznia.

– Przyczyny wypadku kolejowego w Dolnym Lutynie bada obecnie policja, własne śledztwo w sprawie tego zdarzenia prowadzi także Inspektorat Kolejnictwa. Dlatego przedwczesne byłoby wyciąganie teraz jakichkolwiek wniosków na temat przyczyn lub sprawców. Jednak to, co możemy zrobić od razu, nie czekając na wyniki badań, to sprawdzić na przejazdach, czy stosunki wysokości między torem a jezdnią odpowiadają przepisom – powiedział minister transportu Martin Kupka.

 

Co w przypadku wykrycia niezgodności? Zarząd Kolei zwróci się wówczas do właściciela drogi i wspólnie z Zarządem Dróg omówi rozwiązania dotyczące prowadzonego ruchu.

Czechy: tragedia na przejeździe kolejowym. Jedna osoba nie żyje [ZDJĘCIA]

Komplikację stanowić może odmienna własność gruntów. O ile przestrzeń między rogatkami należy do Zarządu Kolei, o tyle otaczające ją tereny należą do gmin lub regionów. Zdarzyć się może, że droga i grunt, na którym leży, mogą mieć różnych właścicieli.

– Prawdziwym problemem jest zróżnicowana własność gruntów na przejazdach kolejowych. Dlatego chcemy rozpocząć negocjacje ze wszystkimi, których dotyczą ewentualne modyfikacje dróg, aby znaleźć wspólne rozwiązanie i znaleźć lekarstwo – powiedział dyrektor generalny Zarządu kolei Jiří Svoboda.

 

Po kontroli Zarząd Kolei poinformuje Ministerstwo Transportu o wynikach i wspólnie uzgodnią dalszy kierunek działań. Obejmuje to dalsze sprawdzanie, czy nie występują inne przejścia wysokiego ryzyka. Ministerstwo Transportu dokona także przeglądu aktualnego stanu prawnego w zakresie zezwoleń na ponadnormatywny transport drogowy realizowany na przejazdach kolejowych.

Dodaj komentarz