global Inwestycje Tabor Wydarzenia

Stadler Polska dostarczy Serbii nowe zespoły trakcyjne

2022 rok dobrze zaczął się dla firmy Stadler Polska. Koleje Serbskie wybrały bowiem przedsiębiorstwo w przetargu związanym z dostarczeniem 18 nowych zespołów trakcyjnych o charakterze regionalnym. W przetargu uczestniczyły także takie firmy, jak Alstom Transport czy STS.

Fot. ilustracyjne
Fot. ilustracyjne

Zgodnie z zamówieniem Stadler Polska udostępni Serbii pojazdy czterowagonowe o łącznej wartości około 112 milionów euro. Zakup tego rodzaju zostanie sfinansowany z kredytu udzielonego przez Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju. EBOiR oczekuje, że tak znacząca inwestycja może w przyszłości przyczynić się do poprawy wizerunku Kolei Serbskich i zachęci pasażerów do korzystania z podróży kolejowych, jako ekologicznej alternatywy dla ruchu samochodowego. Ma to oczywiście duży związek z ogólną strategią europejską prowadzącą do obniżenia emisji gazów cieplarnianych.

Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju chce również wesprzeć serbskie koleje w modernizacji systemu informatycznego i procesu elektronicznej sprzedaży biletów.

Warunki dostawy

Nowe zespoły trakcyjne dla Serbii będą pociągami regionalnymi, rozwijającymi prędkość do 160 km/h. Dzięki temu, że w postępowaniu przetargowym brał udział polski oddział Stadler, cały proces produkcyjny będzie realizowany w zakładzie w Siedlcach. Serbia zdecydowała się na pociągi typu FLIRT.

Pojazdy kolejowe FLIRT przedsiębiorstwo Stadler zaczęło produkować w 2004 roku. W serii tych urządzeń znajdują się modele elektryczne, spalinowe i elektryczno-spalinowe. W przypadku pociągów z linii regionalnej marka Stadler zdecydowała się na projekt pojazdów modułowych, co pozwala dostosować je do każdego segmentu rynku. Zastosowano w nich konstrukcję opartą na elementach aluminiowych, co zapewnia lekkość całej maszynie, a jednocześnie odporność na szereg czynników zewnętrznych.

Serbia miała już okazję korzystać z pojazdów FLIRT. W pierwszej połowie 2021 roku koleje zakupiły bowiem trzy pociągi dużych prędkości, które mogą poruszać się na trasie nawet do 200 km/h. Zgodnie z zapowiedziami będą one obsługiwały trasę Belgrad – Nowy Sad, która jest ważnym elementem linii kolejowej pomiędzy Serbią i Węgrami. Ponadto już w latach 2014 – 2015 Stadler dostarczył kolejom serbskim 21 pojazdów kolejowych ze swojej puli produktowej.

Serbia zainwestuje w sieć kolejową 3,3 mld euro

Dodaj komentarz