global Tabor Wydarzenia

Stadler zakończył testy technologii akumulatorowych

Firma Stadler z powodzeniem zakończyła rozpoczęty w 2018 r. projekt badawczy, którego celem jest opracowanie i przetestowanie technologii akumulatorowych w sektorze pojazdów szynowych. Projekt opracowany został wspólnie z Uniwersytetem Technicznym w Berlinie i EWE AG, sfinansowany zaś przez niemieckie Federalne Ministerstwo Gospodarki i Energii.

Fot. Stadler

Jak pokazały badania, testowany pociąg pokonał na zasilaniu bateryjnym odcinek 185 kilometrów. To duża szansa dla rozwoju kolei na trasach niezelektryfikowanych lub częściowo zelektryfikowanych.

Obecnie linia napowietrzna to 54 proc. całej sieci kolejowej w Europie. W Niemczech to ok. 60 proc. Do roku 2025 zelektryfikowanych ma zostać 70 proc. linii. Wykorzystanie pojazdów szynowych pozbawionych emisji CO2 jest podstawowym elementem realizacji celów klimatycznych Unii Europejskiej.

– W trakcie trzyletniego projektu mogliśmy uzyskać cenne spostrzeżenia związane z rozwojem technologii akumulatorowej – zaznacza Evelyn Thiel, kierownik techniczny projektu badawczego w firmie Stadler.

 

Od momentu zaprezentowania testowanego pojazdu jesienią 2018 r. skład pokonał 15 tys. km na zasilaniu bateryjnym. Zespół projektowy położył szczególny nacisk na testowanie różnych scenariuszy, w tym nadrabianie nieplanowanych opóźnień na linii i przejazd w trudnych warunkach pogodowych.

– Latem 2019 r. testowaliśmy baterię podczas fali upałów, gdy na zewnątrz było 40 stopni Celsjusza – dodaje Thiel. – Sprawdzaliśmy również pełne wykorzystanie klimatyzacji. Innym razem przejazd odbywał się w trakcie silnych mrozów.