Inwestycje Raport z Polski

Szybsze podróże między Kędzierzynem-Koźlem a Opolem [ZDJĘCIA]

Dwutorowa linia kolejowa nad Kanałem Gliwickim i rzeką Kłodnicą przebiega po dwóch równoległych mostach. Przeprawy na jednym torze, nad Kanałem Gliwickim (o długości 80 m) oraz nad Kłodnicą (o długości 67 m) przeszły już zasadnicze prace. Odnowione lub odbudowane są elementy podpór. Na nich położono konstrukcje przęseł i roboty toczą się nad wodą. Na odpowiednio przygotowanych mostach, ułożone będą nowe tory. Kolejowe przeprawy zapewnią sprawny przejazd pociągów pasażerskich i cięższych niż obecnie składów towarowych, o nacisku na oś 221 kN/oś. Na modernizowanej trasie Kędzierzyn – Koźle – Opole roboty obejmują 60 obiektów inżynieryjnych tzn. mostów, wiaduktów, przepustów.

Pociągi jadą, maszyny budują nowe tory

Między Kędzierzynem – Koźlem a Opolem pociągi kursują po 60 km nowych torów na odcinkach Raszowa – Zdzieszowice – Gogolin (po dwóch torach) oraz Górażdże – Przywory OpolskieOpole Groszowice (po jednym torze). Równocześnie z torem przygotowano nową siec trakcyjną i jej zasilanie. Wymieniono też kilkadziesiąt rozjazdów, ważnych elementów linii, które pozwalają na przejazd pociągów z toru na tor. Gotowe są kable dla urządzeń łączności i zabezpieczenia ruchu pociągów. Wykonano odwodnienie. Poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym zwiększają nowe urządzenia sterowania oraz przebudowa 27 przejazdów. Przebudowane tory, nowe rozjazdy i sieć trakcyjna oraz zamontowane nowe urządzenia zabezpieczenia ruchu kolejowego umożliwią prowadzenie pociągów z prędkością do 160 km/godz.

We wrześniu przebudowa obejmie kolejne tory na odcinkach: Gogolin – Górażdże oraz Przywory OpolskieOpole Groszowice. Pracować będzie specjalna maszyna PUN do potokowej wymiany toru. Takie prowadzenie robot, stosowane już na opolskim projekcie, zapewnia dobre tempo prac. Wszystkie roboty ujmowane są w rozkładzie jazdy i nie wpływają na kursowanie pociągów. COVID nie zatrzymał kolejowej inwestycji, gdyż kolejarze opracowali odpowiedzenie procedury współpracy z wykonawcą oraz działania, pozwalające na nadzór oraz odbiory zakończonych prac.

Nowy standard podróży i przewozów towarów na międzynarodowej linii

Odcinek Opole – Kędzierzyn – Koźle to trasa pomiędzy Górnym i Dolnym Śląskiem. W ciągu doby przejeżdża nią nawet 90 pociągów. Wartość modernizacji trasy Opole Groszowice – Kędzierzyn -Koźle wynosi 412 mln zł. Zakończenie kontraktu przewidziano na IV kwartał 2021 r.

Wartość całego projektu „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kędzierzyn – Koźle – Opole Zachodnie” w zakresie linii nr 136 od km -0,206 do km 37,511 oraz linii nr 132 od km 94,281 do km 101,100 wynosi 835,5 mln zł. Dofinansowanie ze środków unijnych CEF (Connecting Europe Facility – „Łącząc Europę”) to przeszło 397,3 mln zł.

Dodaj komentarz