Projekt „Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – BiT-City II” zbliża się do końca. Istotnym elementem inwestycji są zielone torowiska. Te docelowo przebiegać będą wzdłuż ok. 11 km toru pojedynczego torowisk.
![Zielone torowisko w Toruniu (fot. MZK Toruń)](https://raportkolejowy.pl/wp-content/uploads/2023/06/zielone_linie_tramwajowe_mzk_0005-scaled.jpg)
Zielone torowiska są istotnym elementem przestrzeni miejskiej, który wpływa na poprawę jakości środowiska naturalnego. Dzięki zastosowaniu specjalnej konstrukcji i nawierzchni roślinnej zielone torowisko nie tylko ogranicza drgania i hałas oraz absorbuje pyły z ulicznego powietrza, ale także zatrzymuje wilgoć. Dzięki temu efekt tzw. miejskiej wyspy ciepła jest minimalizowany.
Toruń stawia na zieleń
Miasto, realizując inwestycje torowe, dba o środowisko. Zielone torowiska (trawiaste) powstały m.in. w ciągu ul. Gagarina (ok. 2,3 tys. mtp), na pl. Niepodległości i w ciągu ul. Kraszewskiego (ok. 985 mtp), w ciągu ul. Chopina (ok. 188 mtp), Szosy Lubickiej (2,6 tys. mtp), w ciągu ul. Bydgoskiej (ok. 1320 mtp.).
Rozchodnik pojawił się zaś w ciągu ul. Broniewskiego (ok. 800 mtp.), a wzdłuż ul. Warneńczyka, Gogi i Kościuszki ułożono 735 mtp.
Zielone torowisko pojawi się także wzdłuż nowej linii tramwajowej na osiedle JAR (ok. 5,2 km toru pojedynczego)
Zielone torowiska wzdłuż nowej linii tramwajowej, tak jak te w ciągu ul. Broniewskiego, Warneńczyka, Gogi i Kościuszki, obsadzane są nie trawą, ale rozchodnikiem – rośliną ciepłolubną i odporną na suszę. Ma to niebagatelne znaczenie w obecnych warunkach klimatycznych.
– Budowa takiego torowiska jest droższa niż trawiastego (przy tym pierwszym rozkłada się specjalne maty rozchodnikowe, a przy trawiastym wysiewa nasiona), ale później nie trzeba go kosić, nawozić czy nawadniać – informuje Sylwia Derengowska, rzeczniczka prasowa MZK Toruń. – Trzeba je za to pielić. Ciekawy jest także efekt wizualny, gdyż rozchodniki są różnorodne pod względem kolorystycznym, zwłaszcza w okresie kwitnienia.
Zielone torowiska w Toruniu są tworzone wszędzie tam, gdzie jest to możliwe, czyli na odcinkach wydzielonych torowisk znajdujących się poza jedniami. Z powodów technicznych i bezpieczeństwa nie może ich być na rozjazdach, przejazdach drogowo-torowych i w miejscach przystanków.