Raport z Polski

Towarzystwo Przyjaciół Kolejki Średzkiej prowadzi zbiórkę na renowację zabytkowych pojazdów

Fot. Średzka Kolej Powiatowa

Towarzystwo Przyjaciół Kolejki Średzkiej „Bana” prowadzi zbiórkę pieniędzy na renowację zabytkowej lokomotywy spalinowej Lyd2-63 oraz modernizację parowozu Px48-1920 z 1955 roku. Koszty pierwszego zadania sięgają 20 tys., drugiego nawet 50 tys. zł.

Dzięki zbiórce członkowie Towarzystwa chcą przywrócić do eksploatacji zabytkową lokomotywę spalinową Lyd2-63, która pracowała na nieistniejącej już kolejce Witaszyckiej. Na własność Średzkiej Kolei Powiatowej trafiła dopiero 25 lat po zakończeniu pracy. Obecnie oczekuje naprawy głównej.

Na tą czeka także zabytkowy parowóz Px48-1920, który stacjonuje na Średzkiej Kolei Powiatowej.

Wyprodukowany w 1955 roku w fabryce “Fablok” w Chrzanowie jest przedstawicielem najbardziej popularnej serii parowozów wąskotorowych w Polsce. Do 2001 obsługiwał ruch planowy na linii wąskotorowej Środa Wlkp. Miasto – Zaniemyśl. Przez 17 lat stał w parowozowni w Środzie Wlkp. W 2018 roku członkowie Towarzystwa Przyjaciół Kolejki Średzkiej “Bana” zainicjowali proces przywrócenia parowozu do ruchu.

Pierwsze naprawy przeprowadzili w maju 2018 r. Zdemontowali wówczas cały osprzęt kotła wraz z otulinami oraz budką maszynisty, następnie, przy pomocy dźwigu drogowego, zdjęli kocioł z ostoli.

– Aby dokończyć naprawę będziemy musieli zamówić nowe obręcze kół parowozu, a także czopy napędne – informują członkowie Towarzystwa. – Wiąże się to z kwotą około 50 000 zł, a jako organizacja pozarządowa nie posiadamy obecnie takich środków. W związku z tym zwracamy się do Państwa o wsparcie.

 

Dobrowolne datki przekazywać można za pośrednictwem portalu Zrzutka.pl