Tramwaje

Tramwaje we Frankfurcie nad Odrą

W 1985 r. uruchomiono linię nr 6, która kursowała na trasie Neuberesinchen – Grosse Oderstrassse. W 1988 r. otwarto nowy odcinek trasy do Markendorf, po którym kursowała linia nr 7. Po otwarciu linii do Markendorf długość linii wynosiła 43,8 km. W 1992 r. powstało przedsiębiorstwo SVF. W latach 90. zmniejszyła się liczba przewożonych pasażerów, toteż postanowiono poprawić jakość usług. W Heilbronn opracowano plan ratowania komunikacji miejskiej we Frankfurcie. Wyremontowano niemal całą sieć tramwajową, zaczęto stawiać praktyczne wiaty, a na niektórych przystankach pojawiły się wyświetlacze informujące o czasie oczekiwania na pojazd danej linii. W marcu 2006 r. na podstawie referendum postanowiono, że linia do Słubic nie będzie budowana.

W 2023 roku funkcjonują linie tramwajowe 1, 2, 3, 4 i 5 w następujących relacjach:

  • 1: Stadion – Neuberesinchen
  • 2: Messegelände – Europa-Universität
  • 3: Markendorf – Europa-Universität (w godzinach 8.30 do 14.00 i od 16.00 skrócona do Kopernikusstrasse)
  • 4: Markendorf – Lebuser Vorstadt
  • 5: Messegelände – Neuberesinchen.

Tabor tramwajowy w ilości 27 sztuk składa się w głównej mierze z czeskich wagonów Tatra (19 sztuk Tatra KT4D), które kursują jako wagony pojedyncze, choć jeszcze kilka lat wstecz można było je spotkać w trakcji ukrotnionej. Kolejny typ to wagony niskopodłogowe firmy AEG/ADtranz (8 sztuk GT6M) zakupione w latach 1994/95. Tramwaje malowane są w dwa schematy: jeden z początku lat 90-tych, czyli kremowy z czerwonym pasem nad linią okien i na fartuchach dolnych oraz seledynowy całopojazdowy. Można także spotkać wagony w ciekawej kolorystyce reklamowej. Oczywiście, poza pojazdami liniowymi przedsiębiorstwo SVF posiada tabor historyczny, składający się z wagonów:

  • Lotte” z 1934, nr 41
  • „Theo” nr 60
  • ET54
  • T57+B57
  • Reko (wagon doczepny)
  • Gotha (2 wagony silnikowe).

Pierwszą zajezdnię wybudowano przy Bachstrasse. W 1924 r. dobudowano drugą halę. W lutym 1944 r. na miasto spadły pierwsze bomby, z infrastruktury tramwajowej ucierpiał tylko budynek zajezdni. W 1988 r. otwarto nową zajezdnię. W starej zajezdni uruchomiono Muzeum Techniki i Komunikacji. Tramwaje w tygodniu kursują w takcie 20-minutowym, przy zachowaniu możliwości przesiadek na ważniejszych węzłach przesiadkowych na przystankach: Dresdner Platz oraz Zentrum.

Cała infrastruktura torowo-sieciowa utrzymana jest w nienagannym stanie tak, jak tabor SVF Frankfurt n/Oder, a pojazdy szynowe na skrzyżowaniach maja w znacznej części nadany priorytet przed innymi pojazdami.

Tekst i zdjęcia: Michał Grossmann

Dodaj komentarz