Wywiady

Tramwajowe przekładnie napędowe – doświadczenie, badania i rozwój

Serwis podzespołów tramwajowych oferowany przez polskie firmy, pozwala konkurować z jakością produktów fabrycznie nowych. Dyrektor Rozwoju Rynku Pojazdów Szynowych SKB Drive Tech S.A. Ryszard Bojanowski rozmawiał z nami o bogatym doświadczeniu spółki, badaniach i rozwoju zespołów napędowych, prowadzonych remontach przekładni tramwajowych oraz kolejnych planach.   

Fot. SKB Drive Tech S.A.

SKB Drive Tech to ponad 100 lat w branży zespołów napędowych, obróbki metalu i odlewnictwa. Bogate doświadczenie pozwala uznać Pana firmę za jednego z liderów tej dziedzinie?

Z pewnością jesteśmy jedyną firmą o tak kompleksowej ofercie i takim doświadczeniu w Polsce. Historia firmy sięga oczywiście początków XX wieku, natomiast jej rozkwit przypada na lata 70-te i 80-te, kiedy to zakład był częścią kombinatu Huta Stalowa Wola i produkował dziesiątki tysięcy mostów napędowych – między innymi dla ładowarek HSW. Kolejny kamień milowy to produkcja dla włoskiej firmy Carraro – która w naszych halach produkowała mosty i przekładnie napędowe dla firm, jak JCB, Caterpillar, Komatsu. Te doświadczenia, know-how, współpraca z odbiorcami z pierwszej ligi przemysłowej o najwyższych wymaganiach z pewnością czynią z nas jednym z liderów szeroko pojętej branży napędowej czy metalowej.

Ofertę dopełnia nasze najmłodsze dziecko – nowoczesna odlewnia żeliwa z automatycznym procesem formowania i unikalnym maksymalnym wymiarze formy z tego procesu. Jako jedyni w Polsce i jako jedni z niewielu w Europie formujemy automatycznie odlewy powyżej 2000 mm – co daje klientom jakość i konkurencyjną cenę produktu.

Dzięki jednej z najnowocześniejszych odlewni żeliwa w Europie i pełnej gamie procesów obróbczych, posiadacie kompleksową ofertę?

Tak, pomysł na firmę i nasza strategia to oferować klientom „full-service”, jak najwięcej procesów z jednej ręki. Jesteśmy jednocześnie firmą obróbczą i odlewnią, dysponujemy własną malarnią i linią montażową wraz z rozbudowanym stanowiskiem testowym – natomiast przede wszystkim, dzięki naszemu doświadczeniu właśnie i kadrze inżynierskiej, jesteśmy w stanie połączyć te oferty w jedną kompleksową ofertę, uzyskując korzyści jakościowe, terminowe i cenowe dla naszych klientów. Co chcielibyśmy podkreślić, to właśnie fakt dysponowania własnym działem R&D – nasze mosty napędowe i przekładnie to nasz własny know-how, produkty zaprojektowane przez nas „od zera” dla naszych klientów, według ich oczekiwań i wymagań. Kompleksowość naszej oferty to zatem nie tylko gama procesów wytwórczych – to przede wszystkim indywidualne podejście inżynierskie do potrzeb klienta.

Fot. SKB Drive Tech S.A.

Jesteście obecni w wielu branżach, czym chcielibyście zainteresować sektor szynowy?

Obok posiadania wymienionych zdolności technicznych i doświadczenia sektor szynowy chcielibyśmy zainteresować naszą elastycznością i krótkimi terminami realizacji. Jesteśmy w branży szynowej od kilku lat, zdobyliśmy już bardzo duże zaufanie Klientów. Zrealizowaliśmy już ponad 250 remontów przekładni tramwajowych i kolejowych dlatego, że potrafimy być bardziej elastyczni od konkurencji. Mówiąc całkiem otwarcie, pierwszy klient przyszedł do nas sam, będąc umiarkowanie zadowolonym z dostępnej oferty na rynku – zarówno cenowej, jak terminowej. Potrafiliśmy i potrafimy nadal podejść indywidualnie i projektowo do każdego zamówienia i przetargu – bo w dużej mierze pracujemy już dzisiaj w ten sposób z klientami takimi jak VOLVO, KGHM czy branża wojskowa. Oczywiście całość ma sens, jeśli udaje nam się zaoferować konkurencyjną cenę i kompleksowa ofertę – dotychczasowa historia współpracy z branżą, współpraca i obsługa Klientów, takich jak Tramwaje Szczecińskie, Tramwaje Warszawskie, MPK Poznań, MPK Wrocław, MPK Kraków czy MPK w Łodzi pokazują, że jesteśmy w stanie zapewnić także to. Poza przedsiębiorstwami komunikacji miejskiej z naszych usług korzystają również producenci taboru szynowego – w tym m.in. PESA Bydgoszcz.

Prowadzicie już remonty kapitalne np. przekładni typu Tatra m.in. w Tramwajach Szczecińskich.  Jak wygląda Wasza działalność na tym polu? 

Remonty przekładni tramwajowych i wszystkich innych, realizujemy zgodnie z dokumentacją techniczną, normami branżowymi, instrukcjami montażu i demontażu, planami kontroli jakości. W podanym przykładzie w Tramwajach Szczecińskich projekt należał do tych trudniejszych, bo dotyczył również wymiany korpusów we wszystkich przekładniach, co w przypadku przekładni starszego typu wiąże się najczęściej z koniecznością odtwarzania dokumentacji technicznej lub po prostu projektowania korpusu od nowa. Projekt udało się oczywiście zrealizować w pełni – właśnie dzięki kompleksowości naszej oferty i synergii występującej między różnymi liniami biznesowymi, które obsługujemy, w tym dzięki obecności także w odlewnictwie. Jeśli chodzi o normalia, które pełnią bardzo ważną rolę w przekładni, używamy tylko łożysk stosowanych oryginalnie przez producentów przekładni i mamy stale utrzymywany na wysokim poziomie ich zapas. Pozostałe komponenty to albo również oryginalne części albo produkty, które stanowią pełnoprawne zamienniki części oryginalnych – jako firma z branży napędowej, dysponując własnym sprzętem do badań materiałowych oraz współrzędnościowymi maszynami pomiarowymi potrafimy zweryfikować i zapewnić jakość używanych elementów.

Mamy bardzo rozbudowany dział kontroli jakości który zapewnia nam bezpieczeństwo w zakresie używanych materiałów czy części. Oczywiście nasze doświadczenie pochodzi z pojazdów kołowych natomiast mając nasze produkty w takich środowiskach jak kopalnia miedzi, poligon, Syberia, Australia czy Indonezja wiemy, jak zapewnić jakość stosowanych komponentów i produktu finalnego. Zasady mechaniki i współpracy kół zębatych pozostają te same dla wszystkich produktów.

Firma realizuje różne projekty rozwojowe, może Pan przybliżyć ten obszar działalności? Z kim współpracujecie przy realizacji projektów innowacyjnych?

Jak wspomniałem, mamy własny, doświadczony dział R&D, od lat działamy w formule od pomysłu na produkt przez projekt do wytworzenia produktu. Konkurencja ze strony dużych graczy jest oczywiście poważna – są to organizacje wielokrotnie większe i dysponujące wielokrotnie większymi zasobami – natomiast w naszej historii mamy już niejeden przypadek, kiedy to udało nam się zaoferować produkt bardziej dostosowany do potrzeb klienta, gdzie duże firmy z branży po prostu nie były zainteresowane modyfikacją swoich produktów z katalogu. Zgłaszają się do nas Klienci z projektami, w których naprawa musi łączyć się z modyfikacją zespołu – w takich przypadkach zawsze jesteśmy do dyspozycji.

Jeśli chodzi o partnerów, szczegóły na dzisiaj muszą pozostać poufne – zapraszamy jednak do rozmów w tej kwestii wszystkie potencjalnie zainteresowane strony. Na dzisiaj nasz priorytet to rozwój oferty serwisowej i remontowej, łącznie ze wsparciem konstrukcyjnym dla przekładni wszystkich typów. Współpracujemy w zakresie wymiany doświadczeń z większością producentów przekładni, stale także rozwijamy nasze stanowisko testowe i wyposażenie stanowisk montażowych – by spełniać rosnące wymagania klientów i dotrzymywać najwyższych standardów realizowanych usług.

Na koniec chciałbym zapytać o plany na przyszłość, może coś związanego z miejskim sektorem transportu? 

Plany na przyszłość to z pewnością dalsza dywersyfikacja oferty w zakresie serwisowym dla przekładni wszelkich typów oraz i rozwój portfolio produktowego i usługowego.

Nasz najnowszy projekt to most elektryczny do autobusów niskopodłogowych z silnikami umieszczonymi w moście, eliminującymi silnik centralny. Most jest aktualnie w fazie prototypowania, chcemy go umieścić w autobusie jeżdżącym po drogach w pierwszej połowie 2021. To oczywiście projekt spoza branży szynowej, ale jednak mieszczący się w spektrum sektora transportu publicznego, który jest jednym z naszych obszarów rozwoju. Co do oferty dla branży szynowej, jesteśmy otwarci na każdą współpracę, jakiej oczekiwał będzie od nas rynek. Jak zawsze podkreślaliśmy i będziemy podkreślać, jesteśmy firmą inżynieryjną z własnym rozbudowanym parkiem maszynowym, własną obróbką CNC i odlewnią żeliwa, a także szeroką bazą kooperantów w Polsce i za granicą – dla procesów, których nie mamy u siebie.

Nasz sposób działania to znajdowanie nisz i rozwiązywanie problemów, z jakimi zwracają się do nas klienci – w ten sposób rozpoczęliśmy remonty przekładni tramwajowych i kolejowych w ten sam sposób jesteśmy gotowi na kolejne wyzwania branży.