Dla bezpieczeństwa kierowców, pieszych i pasażerów pociągów, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oznakowały 14 tys. przejazdów kolejowo-drogowych i przejść dla pieszych żółtymi naklejkami. Narzędzie te zwiększa bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i na drogach. Mówią o tym statystyki.
Od 3 lat, tj. od 2018 roku było ponad 13 tys. zgłoszeń z numeru 112, dotyczących potencjalnych zagrożeń na przejazdach i terenach kolejowych. W ponad 1300 przypadkach wstrzymany lub ograniczony był ruch pociągów po telefonie z podaniem numeru przejazdu, na którym było zagrożenie życia, możliwość tragedii, strat i problemów komunikacyjnych. W ponad 400 przypadkach wstrzymano ruch pociągów na linii kolejowej i wezwano pomoc. Przy ponad 900 zgłoszeniach ograniczono prędkość jazdy pociągów, by zapewnić bezpieczeństwo pasażerów i korzystających z przejazdów.
Podstawowe błędy prowadzące do tragedii na przejazdach to:
ignorowania znaku STOP, przejeżdżanie pod zamykającymi się rogatkami, omijanie półrogatek slalomem, blokowanie przejazdu przez wjeżdżanie na tory bez możliwości zjazdu, niewłaściwe zachowanie, gdy auto zostanie unieruchomione na torach. Co roku na przejazdach kolejowo-drogowych dochodzi do ok. 200 wypadków i kolizji. W ich wyniku traci życie nawet kilkadziesiąt osób. Każde tego typu zdarzenie, obok podstawowego wymiaru jakim jest tragedia poszkodowanych i ich rodzin, przynosi straty materialne i angażowanie służb ratunkowych.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. od 2005 r. prowadzą kampanie społeczną Bezpieczny przejazd – „Szlaban na ryzyko!”, mającą na celu zwiększenie świadomości u kierowców i tym samym zmniejszenie zdarzeń na przejazdach kolejowo-drogowych. Tylko przestrzeganie przepisów i stosowanie się do znaków na przejeździe może zagwarantować bezpieczeństwo przy przekraczaniu torów. Kiedy jednak kierowca popełni błąd i znajdzie się w sytuacji zagrażającej życiu, #ŻółtaNaklejkaPLK może zapobiec niepotrzebnej tragedii.
Jak „działa” #ŻółtaNaklejkaPLK?
Na żółtej naklejce umieszczonej na przejeździe są trzy podstawowe dane: indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu kolejowo-drogowego, numer alarmowy 112, numery „awaryjne”. Indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu kolejowo-drogowego – przypisany jest do konkretnego przejazdu (to nr. linii kolejowej i jej kilometr). Dzięki niemu podczas interwencji operator numeru 112 szybko lokalizuje przejazd na sieci kolejowej i w terenie. W kilka minut wstrzymany będzie ruch pociągów i ograniczona możliwość zdarzenia. Numer alarmowy 112 – służy do zgłaszania wypadków, awarii samochodu na przejeździe lub przeszkód na torach.
Numery techniczne „w razie awarii” – to numery do informowania dyspozytora kolei na terenie konkretnego zakładu linii kolejowych, o usterce urządzeń, uszkodzeniu oznakowania na przejeździe kolejowo-drogowym, jeśli nie ma bezpośredniego zagrożenia życia.
Proces zgłaszania zdarzenia na przejeździe
1. W przypadku awarii, zdarzenia na przejeździe, kierowca dzwoni na numer alarmowy 112, zgłasza zagrożenie i podaje indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu, znajdujący się na Żółtej Naklejce.
2. Operator 112 dzwoni do ekspozytury PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
3. Ekspozytura wydaje polecenie wstrzymania ruchu lub ograniczenia prędkości pociągów.
4. Zostaje wstrzymany ruch / wprowadzone ograniczenie prędkości pociągów w obrębie właściwego przejazdu, dzięki informacjom podanym na Żółtej Naklejce.