Inwestycje Raport z Polski Wydarzenia

Umowa podpisana. W Andrespolu powstanie nowy wiadukt kolejowy [MAPA]

W Andrespolu powstanie nowe bezkolizyjne skrzyżowanie nad torami kolejowymi. Inwestycja kosztować będzie ok. 30 mln zł netto. Prace realizowane będą we współpracy z samorządem gminy.

Fot. RW / PKP PLK

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę z Gminą Andrespol oraz wykonawcą budowy skrzyżowania dwupoziomowego w Andrespolu (woj. łódzkie). Efektem inwestycji będzie wzrost bezpieczeństwa podróży koleją i sprawniejszy system komunikacji w aglomeracji łódzkiej.

– W projektach Krajowego Programu Kolejowego, obejmujących budowę bezkolizyjnych skrzyżowań kolejowo-drogowych w całej Polsce, wykorzystujemy m.in. środki z programów UE. Dziś podpisana została umowa na obiekt w Andrespolu. Inwestycje zwiększą poziom bezpieczeństwa na kolei oraz poprawią warunki życia mieszkańców. Efektem inwestycji jest coraz bardziej komfortowa, bezpieczna i przewidywalna polska kolej – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

 

Do inwestycji odniósł się także wicewojewoda łódzki.

– Cieszy dobra współpraca między rządem, samorządem i PKP Polskimi Liniami Kolejowymi S.A. Korzyści ze zrealizowanej w Andrespolu inwestycji odczują mieszkańcy oraz pasażerowie. Kierowcy nie będą musieli czekać przed zamkniętymi rogatkami, a bezpieczeństwo w ruchu pociągów będzie większe – powiedział Krzysztof Ciecióra, wicewojewoda łódzki.

 

Zadaniem wykonawcy będzie budowa wiaduktu kolejowego dla czterech torów: linii Łódź Fabryczna – Koluszki oraz Łódź Kaliska – Dębica. Nowy obiekt powstanie przy przystanku kolejowym Bedoń i zastąpi przejazd kolejowo-drogowy, którym przebiega droga między Bedoniem Przykościelnym i Andrespolem. Wiadukt kolejowy będzie miał długość ok. 12 m i szerokość ok. 24,1 m. Inwestycja obejmie budowę układu drogowego wraz z ciągiem pieszo-rowerowym. Wartość inwestycji to ok. 29,9 mln zł netto, z czego PLK przeznaczą 18,6 mln zł netto, Gmina Andrespol 11,3 mln zł netto. Planowane zakończenie prac to II kwartał 2023 r.

– Budowa tunelu drogowego pod torami zwiększy komfort kierowców, którzy dzięki inwestycji nie będą musieli czekać na przejeździe od kilku do kilkudziesięciu minut. Zaoszczędzą czas i szybciej dotrą do celu. Ponadto sprawne przejazdy samochodów przyczynią się mniejszej emisji spalin. Mieszkańcy w sąsiedztwie przejazdu zyskają czystsze powietrze – mówi Dariusz Kubus, Wójt Gminy Andrespol.

 

Dla PKP PLK bezpieczeństwo na liniach kolejowych jest priorytetem.

– PLK stale podnoszą poziom bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych. Inwestycja w Andrespolu to jedna z trzech inicjatyw na rzecz budowy bezkolizyjnych skrzyżowań linii kolejowych z drogami, które realizujemy na terenie województwa łódzkiego. Inwestycje umożliwią sprawne przejazdy pociągów, a tym samym atrakcyjne podróże koleją – powiedział Arnold Bresch, Członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

 

Bezpieczniej na skrzyżowaniu dróg i torów

Budowa wiaduktu kolejowego w Andrespolu wpisuje się w realizowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. projekt poprawy bezpieczeństwa. Celem jest zastępowanie przejazdów kolejowo-drogowych skrzyżowaniami bezkolizyjnymi. PLK realizują ten program we współpracy z jednostkami samorządu terytorialnego i zarządcami dróg. W województwie łódzkim w ramach projektu pn. „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – Etap III” powstaną obiekty w Gałkowie i Skierniewicach. W Skierniewicach roboty budowlane rozpoczęły się lutym br., w Gałkowie ruszą pod koniec 2021 roku. Obie inwestycje zakończą się w przyszłym roku.

W całym kraju w ramach projektu pn. „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – Etap III” o wartości 312,5 mln zł planowana jest budowa 26 obiektów, w tym 12 wiaduktów kolejowych, 11 wiaduktów drogowych, 2 przejścia dla pieszych pod torami i 1 wiadukt pieszo-rowerowy

Bezpieczne skrzyżowania zrealizowano już w ramach Krajowego Programu Kolejowego na modernizowanych liniach m.in.: Poznań – Warszawa, Kraków – Rzeszów, Warszawa – Białystok i Warszawa – Lublin. Inwestycje są współfinansowane ze środków budżetowych oraz w ramach projektów unijnych.

Informacja prasowa PKP PLK