Tramwaje

W lipcu ruszy budowa linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju

Jest zielone światło dla budowy linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej. Prace budowlane rozpoczną się w poniedziałek 13 lipca. Wczoraj (1.07) Magistrat przekazał teren budowy wykonawcy. W związku z pracami, mieszkańcy Krakowa muszą przygotować się na spore utrudnienia w ruchu.

Zarząd Inwestycji Miejskich w Krakowie

Jak podkreślał Jacek Majchrowski, prezydent Krakowa, w trakcie konferencji prasowej, postępowanie w sprawie budowy linii KST było jednym z najbardziej żmudnych i trudnych postępowań administracyjnych w ostatnich latach.

– Brało w niej udział ponad 6 tysięcy stron, które na poszczególnych jego etapach miały możliwość zgłaszania uwag i postulatów. Na szczęście udało się zgromadzić cały materiał dowodowy, wyjaśnić wszelkie wątpliwości zgłaszane przez strony postępowania i wydać tak oczekiwaną przez mieszkańców decyzję. Sam dokument ma ponad 200 stron, co świadczy o złożoności sprawy – mówi prezydent Jacek Majchrowski.

 

Wydana niedawno decyzja ZRID posiada rygor natychmiastowej wykonalności. Co to oznacza? Przede wszystkim to, że wykonawca będzie mógł bezzwłocznie przystąpić do prac. Teren budowy miasto przekazało mu w środę 1 lipca. Pierwsze prace rozpocząć się mają po niespełna dwóch tygodniach.

Na realizację zadania wykonawca ma 26 miesięcy.

Rozpoczęcie prac a utrudnienia w ruchu

Prace realizowane w ramach projektu wpłyną na ruch w północnej części Krakowa. Newralgicznym miejscem będzie ulica Opolska, która zostanie zwężona z trzech do dwóch pasów ruchu w każdym kierunku na odcinku od skrzyżowania z ul. Pleszowską do kładki nad ul. Opolską. Lokalne zwężenia do dwóch pasów pojawią się też w rejonie skrzyżowań z ulicami Wyki i Pleszowską na czas budowy tymczasowych przystanków autobusowych.

W kolejnych tygodniach planowane są zwężenia na kilku kolejnych ulicach, chodnikach oraz na ścieżkach rowerowych. Jak deklarował prezydent Krakowa, mieszkańcy o wszystkim poinformowani zostaną z wyprzedzeniem.

Etap „0” potrwa około 7 miesięcy. W tym czasie wykonawca przygotuje teren budowy, zorganizuje zaplecze i place składowe. Usunie także roślinność kolidującą z inwestycją. Zbuduje objazdy, przeprowadzi prace rozbiórkowe oraz archeologiczne.

Wykonawca zajmie się też przekładkami sieci uzbrojenia podziemnego, rozpocznie również budowę obiektów inżynierskich.

O inwestycji

Linia tramwajowa na odcinku Krowodrza Górka – Górka Narodowa będzie miała 5 km długości. W ramach inwestycji mieszkańcy Krakowa zyskają 23 perony tramwajowe. Budowa KST rozpocznie się od skrzyżowania ul. Wybickiego, dra Twardego i Bratysławskiej. Tam powstanie pierwszy przystanek. Kolejne dwa perony zlokalizowane będą przy skrzyżowaniu z ul. Fieldorfa Nila.

Warto wiedzieć, że linia tramwajowa KST Krowodrza Górka – Górka Narodowa będzie miała 5 km długości. W ramach zadania powstaną aż 23 perony tramwajowe. Realizacja zadania rozpocznie się już od skrzyżowania ul. Wybickiego, dra Twardego i Bratysławskiej. Powstanie tam przystanek z jednym  peronem tramwajowym. Kolejne dwa perony powstaną

W ramach inwestycji zostanie zmodernizowana jezdnia tej ulicy, a skrzyżowanie z ul. Krowoderskich Zuchów stanie się rondem. Do ul. Fieldorfa Nila będzie dochodził buspas i jezdnia do obsługi parkingu.

Trzy perony tramwajowe powstaną również przy pętli „Krowodrza Górka”. W tym miejscu wybudowany zostanie także jeden z trzech parkingów Park & Ride.

Dalej linia tramwajowa będzie biegła w kierunku północnym. Mocno przebudowana zostanie ul. Opolska, gdzie przewidziano dwukomorowy tunel drogowy o długości ok. 100 m. Trasa tramwajowa zostanie poprowadzona górą, podobnie jak nowa ulica, łącząca ul. Pachońskiego z Opolską.

Dwa kolejne perony oraz drugi parking P&R zlokalizowane będą przy ul. Pachońskiego. Następnie tramwaj skręci na wschód, by zatrzymać się na dwuperonowym przystanku w rejonie ul. Białoprądnickiej, a następnie przy ul. Górnickiego. Jadąc dalej w kierunku południowo-wschodnim wzdłuż ul. Siewnej, dwa perony tramwajowe zaplanowano w rejonie skrzyżowania z ul. Mackiewicza.

Po kilkudziesięciu metrach trasa odłączy się od ul. Siewnej, by w rejonie ul. Bociana skręcić na północ. Tam powstaną kolejne dwa perony tramwajowe. Następnie, po pokonaniu magistrali kolejowej, dwuperonowy przystanek przewidziano przy ul. Kuźnicy Kołłątajowskiej. Dwa perony zlokalizowane też będą przy skrzyżowaniu linii z ul. Banacha.

Nowa trasa zakończy swój bieg przy pętli „Górka Narodowa”, gdzie powstaną trzy perony tramwajowe. Przy pętli powstanie też terminal autobusowy oraz parking P&R.

W ramach inwestycji powstanie łącznie 447 miejsc postojowych na parkingach P&R.

Zadanie realizowane jest w trybie „zaprojektuj i wybuduj”. Wykonawcą inwestycji jest konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Usług Technicznych „Intercor” sp. z o.o. oraz Przedsiębiorstwo Inżynieryjnych Robót Kolejowych „Tor-Krak” sp. z o.o. Wartość kontraktowa zadania to 327 mln zł.

Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014–2020.

Źródło: Krakow.pl