Inwestycje Tramwaje

Wariant przebiegu Kolei Dużych Prędkości przez woj. łódzkie wybrany

Wiemy, jak będzie wyglądał południowy wariant przebiegu Kolei Dużych Prędkości przez województwo łódzkie. Stworzony plan to wynik negocjacji marszałka województwa łódzkiego Grzegorza Schreibera z CPK. Ze środków Portu dofinansowana zostanie także odbudowa linii tramwajowej do Konstantynowa i Lutomierska.

Fot. UMWŁ

– To były niełatwe, ale wyjątkowo owocne negocjacje – mówił podczas konferencji prasowej na dworcu kolejowym Łódź Fabryczna w Łodzi marszałek Grzegorz Schreiber.

 

W konferencji zorganizowanej w środę, 17 czerwca, wzięli także udział Mikołaj Wild, prezes spółki Centralny Port Komunikacyjny oraz łódzki poseł Włodzimierz Tomaszewski. Jak mówił prezes CPK, wybór przebiegu Kolei Dużych Prędkości to dowód na to, że rząd i spółka wsłuchują się w głosy mieszkańców.

– Razem z województwem reprezentowanym przez pana marszałka, udało nam się wypracować kompromisowe rozwiązanie. Z jednej strony pozwoli ono zrealizować główny cel Centralnego Portu Komunikacyjnego czyli włączanie jak największej liczby mieszkańców Polski w transport publiczny i zapewnienie im możliwości podróżowania po kraju. Z drugiej strony wychodzimy naprzeciw prośbom mieszkańców województwa łódzkiego, którzy opowiedzieli się za wariantem południowym przebiegu Kolei Dużych Prędkości będącej częścią projektu Centralny Port Komunikacyjny  – powiedział prezes Mikołaj Wild.

 

O inwestycji mówił także marszałek województwa.

– Bardzo się cieszę, że udało nam się osiągnąć kompromis. Kolej Dużych Prędkości przebiegnie zgodnie z początkowym planem, zgodnie z oczekiwaniami głośno wyrażanymi w trakcie konsultacji – mówił Grzegorz Schreiber, marszałek województwa łódzkiego. – A dla mieszkańców Konstantynowa znaleźliśmy inne rozwiązanie pozwalające skomunikować ich miasto z Łodzią. To linia tramwajowa, w którą już przecież inwestujemy.

 

Odbudowę przejdzie linia tramwajowa nr 43, która łączy Łódź z Konstantynowem Łódzkim i Lutomierskiem. Koszt projektu to 20 mln zł, z czego 15 mln zł zadeklarował samorząd województwa łódzkiego. Swój wkład będzie mieć także CPK, w ramach puli tzw. inwestycji komplementarnych. Została ona przewidziana w Programie Wieloletnim CPK, który jest już na ostatnim etapie uzgodnień na poziomie rządowym.

– Możliwość poprowadzenia tej trasy dalej poza Konstantynów Łódzki, aż do Lutomierska, to znakomite uzupełnienie tego niewątpliwie dużego sukcesu. Cieszę się, że to zapewnienie mogliśmy dziś usłyszeć – dodał marszałek Grzegorz Schreiber.

 

Przygotowywana w ramach projektu CPK linia KDP Warszawa-CPK-Łódź-Wrocław/Poznań ze względu na swój kształt określana jest jako „igrek”. Pociągi na tej linii mają jeździć z prędkością do 250 km/godz. Zakładany czas przejazdu między Warszawą i Łodzią to 45 minut. Do Portu Lotniczego Solidarność warszawiacy dojadą w kwadrans, a łodzianie w niespełna pół godziny. Zakładany czas przejazdu z Warszawy do Wrocławia to 1 godz. 55 minut.

Linia kolejowa nr 85 – będąca fragmentem tzw. „szprychy” nr 9 – łącząca Warszawę, CPK, Łódź i Sieradz na tym odcinku planowana jest do realizacji w latach 2020-2027. Od dworca Łódź Fabryczna jako wiodący rozpatrywany jest wariant tunelu przebiegający pod centrum miasta i dworcem Łódź Kaliska, a następnie pod ul. Karolewską i Bratysławską na południowo-wschodnim skraju osiedla Retkinia. Zakończenie tunelu planowane jest w pobliżu istniejącej linii kolejowej nr 14 na odcinku Łódź Kaliska – Lublinek.