Tramwaje

We Wrocławiu powstanie zielone torowisko

Fot. MPK Wrocław

MPK Wrocław rozstrzyga kolejne przetargi na remonty torów. W ciągu ul. Żmigrodzkiej, na północy miasta, powstanie zielone torowisko. Remont przejdzie również pętla Zawalna.

Miejski przewoźnik, zmierzając do remontu odcinka ul. Żmigrodzkiej, między ul. Bałtycką a Broniewskiego, zdecydował o rozszerzeniu zakresu prac o fragment od ul. Broniewskiego do ul. Na Polance – prawie do wysokości Mostu Trzebnickiego. Wszystko po to, by spełnić prośby mieszkańców i „wyciszyć” torowisko.

– Mieszkańcy okolicznych bloków narzekali na hałas powodowany przez rozpędzone tramwaje. Dlatego, na ich prośbę, MPK wprowadziło ograniczenie prędkości na tym odcinku do 30 km/h. – opowiada prezes MPK Krzysztof Balawejder. Rozwiązaniem, by było cicho a jednocześnie tramwaje mogły jeździć ze standardową dla takiego wydzielonego torowiska prędkością, jest gruntowny remont torów.

 

MPK Wrocław stwierdziło, że również odcinek bliższy centrum miasta między skrzyżowaniem ul. Żmigrodzkiej z Broniewskiego a ulicą Na Polance należy zmodernizować. Zwłaszcza, że w tym samym czasie będzie odbywał się remont pobliskiej pętli przy ulicy Zawalnej. Można więc przeprowadzić remont kompleksowo od razu modernizując całe torowisko.

– Wrocławianie żartują, że w mieście już funkcjonuje tramwaj wodny. Wystarczy pierwszy lepszy deszcz a szyny na tej pętli są całe pod wodą – opisuje rzecznik MPK Tomasz Sikora. Nie dość, że nie ma tu odwodnienia, to jeszcze szyny się zapadły i bywa, że w ogóle nie widać ich spod głębokich kałuż. Pętla doczeka się całkowicie nowej nawierzchni.

 

Torowisko zabudowane zostanie prefabrykowanymi płytami betonowymi, a fragment wzdłuż ulicy Żmigrodzkiej i na przecięciu z nią zabudowane będzie kostką granitową oraz wyłożone asfaltem. Deszcz nie będzie już stanowił problemu, bo torowisko doczeka się odwodnienia.

Sama Żmigrodzka to wymiana blisko 800 metrów torowiska. Przede wszystkim jednak zmieni się jego wygląd – po remoncie zostanie obsiane trawą, a wykonawca jest zobligowany, by w czasie trwania gwarancji o zielone torowisko dbać i je regularnie kosić. Potem zadanie to przejmie MPK. Trawa zniweluje hałas, jaki powstaje w czasie przejazdu tramwajów. Te będą mogły osiągnąć standardową dla takich obszarów prędkość 50 km/h. Tramwaje będą cichsze, a jednocześnie będą mogły pojechać szybciej.

Ile to kosztuje? Remont pętli to prawie milion złotych – dokładnie 997 tys. zł. To więcej niż zakładało MPK rezerwując na tę przebudowę 900 tys. zł. Spółka podjęła decyzję o przeznaczeniu dodatkowych pieniędzy, by remont jednak zrealizować. Remont ul. Żmigrodzkiej będzie kosztował niemal 8,5 miliona złotych.

Zgodnie ze wstępnymi planami, remont pochłonąć miał około 6,3 mln zł, ale rozszerzono zakres robót o odcinek od Broniewskiego do Na Polance. Firmy wykonujące prace czyli Zakład Sieci i Zasilana z Wrocławia (Zawalna) oraz KZN Rail z Krakowa (Żmigrodzka) remonty rozpoczną 27 czerwca. Całość ma być gotowa przed końcem wakacji – 19 sierpnia.