Wydarzenia

Wielokrotne zatrudnienie maszynistów – UTK komentuje problem

Nieprzestrzeganie ustawowego czasu odpoczynku maszynistów może powodować nieuzasadnione ryzyko i mieć negatywne konsekwencje dla bezpieczeństwa w ruchu kolejowym. Przedsiębiorstwa kolejowe zatrudniające maszynistów pracujących u innych przewoźników powinny potraktować wielokrotne zatrudnienie jako ryzyko wspólne dla prowadzenia działalności. Przewoźnik, który nie jest w stanie kontrolować przestrzegania czasu wypoczynku maszynistów pracujących w kilku miejscach, nie powinien korzystać z ich usług. – informuje Urząd Transportu Kolejowego.

Fot. Commons Wikimedia

Jednym z wymogów organizacyjnych przedsiębiorstw kolejowych jest odpowiednie zarządzanie ryzykiem związanym z przemęczeniem personelu. Analizę tego zagadnienia umożliwia art. 22ca ust. 4 ustawy o transporcie kolejowym. Przepis ten nakłada na przewoźników kolejowych oraz zarządców infrastruktury kolejowej obowiązek przekazania Prezesowi Urzędu Transportu Kolejowego oświadczeń maszynistów o wykonywaniu pracy na stanowisku maszynisty na rzecz innego podmiotu. Oświadczenia zawierają m.in. informacje o przeciętnej tygodniowej liczbie godzin prowadzenia pojazdu kolejowego lub pociągu. Z przekazywanych dokumentów wynika, że w tej grupie maszynistów mogą zdarzać się przypadki nieprzestrzegania odpowiedniego poziomu nieprzerwanego odpoczynku..

Niezachowanie normy czasu odpoczynku wynikającej z art. 133 § 1 Kodeksu pracy może powodować nieuzasadnione ryzyko. Przemęczenie osób prowadzących pojazdy kolejowe może mieć negatywne konsekwencje dla poziomu bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Aby zminimalizować prawdopodobieństwo wystąpienia niepożądanych incydentów przedsiębiorstwa kolejowe powinny uwzględnić  to zjawisko w procedurach wewnętrznych.

Czytaj dalej >