Wywiady

Wspieranie rozwoju polskiej kolei jest priorytetem

RK: A jak ocenia Pan obecną sytuację na polskiej kolei?

TP: Polskie koleje próbują dzisiaj w zawrotnym tempie nadrobić wieloletnie zaniedbania oraz konsekwentnie wyeliminować nieprawidłowości, a także nadużycia wcześniejszej władzy. Rząd PO-PSL zmarnował miliardy złotych przeznaczone na rozwój kolei. Komisja Europejska potwierdziła, że ani spółki, ani organy je nadzorujące nie były przygotowane na realizację projektów i absorbcję funduszy europejskich. Nie przygotowano żadnej dokumentacji technicznej dla przetargów w ramach perspektyw budżetowej 2014-2020. Dlatego dzisiaj tak trudno przestawić cały sektor na właściwe tory. Odrodzenie i rozwój branży kolejowej to jeden z priorytetów nowego rządu. Ale to również ogromne wyzwanie dla spółek PKP, które do tej pory miały poważne problemy z absorbcją funduszy unijnych. Teraz najważniejsza jest mobilizacja i przygotowanie projektów w celu wykorzystania funduszy w ramach perspektywy finansowej na lata 2014-2020 oraz środków funduszu Łącząc Europę. Oczywiście całe przedsięwzięcie musi mieć na celu poprawę stanu infrastruktury, podniesienie konkurencyjności branży, podniesienie standardów bezpieczeństwa i zadowolenia pasażerów.

RK: Czy wykorzystując doświadczenie zdobyte w pracy w Parlamencie Europejskim może nam Pan Poseł powiedzieć, jak polska kolej jest postrzegana na świecie? W Unii Europejskim? Czy dla krajów Europy Zachodniej jesteśmy wartościowym partnerem?

TP: Bardzo chcę wierzyć, że już niedługo stan infrastruktury, jak i sama podróż koleją w Polsce nie będzie odbiegać od standardów zachodnich państw UE. Aby tak się stało, nie możemy na modernizację polskich kolei zmarnować już ani jednego euro. Musimy też umiejętnie zacząć wykorzystywać nasze położenie geograficzne. Już sam nacisk zachodnich państw UE na niezwłoczną liberalizację pasażerskich przewozów kolejowych w ramach IV Pakietu Kolejowego dowodzi, jak dużym zainteresowaniem cieszą się nasze rynki. Z uwagi jednak na nieprzygotowanie branży nadal musimy chronić polskich przewoźników. W ramach IV Pakietu udało nam się wynegocjować wiele rozwiązań a także wyłączeń zabezpieczających interesy polskich kolei. Obronić LHS. Jestem pewien, że już w niedalekiej przyszłości konkurencyjność polskich przewoźników wzrośnie i skutecznie będą oni mogli rywalizować na europejskim ryku. Wystarczy spojrzeć na PKP Cargo, drugiego dzisiaj w UE operatora kolejowych przewozów towarowych.

RK: Jakie są według Pana priorytety w obszarze rozwoju transportu kolejowego? Jak skutecznie rozwijać i promować polską kolej? Jak widzi Pan przyszłość polskiej kolei?

TP: Przede wszystkim polska kolej potrzebuje dzisiaj długofalowej, zintegrowanej strategii rozwoju nakierowanej na modernizacjęrozwój połączeń kolejowych zarówno w ruchu pasażerskim, jak i towarowym. Poprawa stanu infrastruktury, budowa nowych połączeń oraz podniesienie jakości świadczonych usług uczyni koleje bardziej atrakcyjnymi i dostępnymi. Lepsze funkcjonowanie sektora kolejowego przyczyni się jednocześnie do tworzenia miejsc pracy, zwiększenia mobilności, rozwoju ekonomicznego i zwiększenia spójności terytorialnej. Patrząc w przyszłość trzeba również pochylić się nad rozwojem kolei dużych prędkości, które pozwoliłyby na połączenie z sieciami kolei dużych prędkości w Europie Zachodniej, a także rozwojem i integracją multimodalnych połączeń transportowych (drogi-koleje-lotniska-porty). Ministerstwo infrastruktury pracuje już nad projektem kolei dużych prędkości i wkrótce powinno zaproponować wariant ich rozwoju.

Dodaj komentarz