Wywiady

Wspólny Bilet bez problemów

Marek Chraniuk, prezes zarządu PKP Intercity, o realizacji strategii taborowej, oszczędności energii oraz Wspólnym Bilecie.

Raport Kolejowy: W pierwszym Pendolino jest w końcu Wi-Fi, tak bardzo oczekiwane przez pasażerów. To niewątpliwie pewien sukces, ale jakie są kolejne plany PKP Intercity na 2019 rok?

Marek Chraniuk: Realizujemy to, co przedstawialiśmy w 2017 roku, czyli strategię taborową „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji”. Zależy nam przede wszystkim na tym, żeby dostarczane nam wagony i lokomotywy były jak najlepszej jakości. Także zależy nam na innowacyjności. Obecnie widzimy jak ważnym elementem dla pasażera jest Wi-Fi, dlatego w przyszłości chcemy, żeby w naszych pojazdach pasażerowie mogli za każdym razem otrzymywać dodatkową wartość.

RK: Ta innowacyjność związana będzie również z powstawaniem Centralnego Portu Komunikacyjnego?

MC: Tak, jesteśmy związani z Centralnym Portem Komunikacyjnym. Uczestniczymy w zespole, który pracuje nad nowymi pojazdami, jakie pojawią się w przyszłości. Bo ważne jest, by już tu i teraz mieć pomysł na ich rozwiązania, choć odbiór odbędzie się za 5-10 lat. Chodzi o stworzenie na przykład takich pojazdów, które umożliwią pasażerom przewóz bagażu na trasie ich całej podróży i odbiór jego na końcu trasy. By pasażer wsiadał do pociągu tylko z gazetą czy telefonem, a bagaż niezależnie dojeżdżał za nim na lotnisko.

RK: Czy w przyszłości rozważacie także wprowadzenie udogodnień dla przewozu rowerów?

MC: Sprawa przewozu rowerów jest złożonym problemem. Chcemy, aby w każdym pociągu był wagon COMBI. Pierwsze prototypy tego wagonu przedstawimy jesienią. Gdy zostaną udostępnione do ruchu wówczas pasażer będzie mógł zaplanować sobie wcześniej podróż i rower zabrać ze sobą, bez konieczności „polowania” na miejsce dla jednośladu. Chcemy też, aby każdy pasażer miał dostęp do informacji, gdzie znajduje się w pociągu taki wagon. W 2019 roku chcemy też wprowadzić taki system sprzedaży internetowej, by pasażer mógł poprzez aplikację w internecie zobaczyć i wybrać sobie miejsce siedzące w wybranych pociągach obsługiwanych składami zespolonymi, podobnie jak na sali kinowej.