Aktualności Targi

Współpraca oparta na innowacjach i integracji

Podczas trzynastych targów branży transportu szynowego TRAKO, które odbyły się we wrześniu w Gdańsku, uczestnicy debaty zorganizowanej przez POLREGIO zastanawiali się nad przyszłością transportu w kontekście integracji kolei z transportem miejskim oraz strategii stawiania klienta w centrum uwagi.

Innowacje wsparte przez załogę

Dyskusję rozpoczął Krzysztof Zgorzelski, Prezes Zarządu Spółki Przewozy Regionalne, właściciela marki POLREGIO, od poinformowania o planach wprowadzenia niskoemisyjnych pojazdów hybrydowych zasilanych LNG. Jest to alternatywne i nowatorskie rozwiązanie w stosunku do trakcji elektrycznej, które pozwoli ograniczyć koszty przesiadek i eksploatacji pojazdów, jak również zmniejszyć emisję spalin szkodliwych dla środowiska.
Prezes największego przewoźnika pasażerskiego w kraju zwrócił uwagę na to, że w Polsce wciąż pozostaje ponad 13 milionów osób wykluczoych z transportu zbiorowego, dla których zakup używanych samochodów jest koniecznością, by móc podróżować do pracy, na uczelnie czy w codziennych sprawach. Dlatego priorytetem dla wszystkich przewoźników i ośrodków miejskich powinno być wspólne działanie na rzecz eliminacji tzw. białych plam.
Prezes Zgorzelski podziękował załodze za otwartość i wspieranie dużych zmian w okresie restrukturyzacji spółki, podkreślając jednocześnie, że załoga POLREGIO traktuje swoją pracę jako służbę.

Nowoczesne formy płatności

Zdzisław Mikłaszewicz, Dyrektor Biura Strategii i Rozwoju Produktów w eService zauważył, że Polska jest wyjątkowo innowacyjnym krajem pod względem technologii bankowych, a w przypadku popularności płatności zbliżeniowych jednym z liderów globalnych. Dużą operacją było wyposażenie drużyn konduktorskich w niemal 1800 terminali płatniczych dla umożliwienia przyjmowania płatności kartą we wszystkich pociągach POLREGIO. Poza zapewnieniem szybkiej i bezpiecznej płatności, krytycznym elementem innowacji było samo wdrożenie, czyli olbrzymia logistyka związana z wgraniem kluczy i aplikacji do urządzeń, ich połączenie z urządzeniami konduktorskimi, a na końcu dostarczenie do punktów POLREGIO
w całym kraju, gdzie były odbierane. Szczególną rolę we wdrożeniu odegrała komunikacja oraz przeszkolenie pracowników w zakresie korzystania z tego rozwiązania w codziennej pracy.

Polska jest wyjątkowo innowacyjnym krajem pod względem technologii bankowych, a w przypadku popularności płatności zbliżeniowych jednym z liderów globalnych. 

 

Podniesienie komfortu pasażerów

W POLREGIO każdy pasażer jest ważny i każdy jest traktowany jednakowo – dlatego dla przewoźnika szczególnie ważne są rozwiązania ułatwiające komfort podróży. Osoby z niesprawnością ruchową nie mają szczególnych potrzeb, lecz wymagają indywidualnego podejścia, które przewoźnik stara się spełniać, nawet jeśli dotyczy to niewielkiej grupy podróżnych. Anna Lenarczyk, Członek Zarządu i Dyrektor Handlowy Spółki, podkreśliła ważną rolę nowej, nowatorskiej platformy „Podróż bez barier”, która jako pierwsza na rynku gromadzi w jednym miejscu wszystkie informacje niezbędne dla planowania podróży, takie jak: szczególne warunki na peronach i dworcach w miejscu startu i zakończeniu podróży, możliwość zamówienia asysty (na całą lub część podróży, nawet jeśli jest to podróż z przesiadką na innych przewoźników), podpowiedzi rozkładów jazdy i szczegółowych informacji o połączeniach, dla łatwiejszego wybrania właściwego pociągu.

Spółka Przewozy Regionalne jest też współtwórcą wspólnego biletu, czyli zintegrowanej oferty łączącej w jednym bilecie przejazd przewoźnikiem regionalnym oraz pociągiem dalekobieżnym. Firma od lat działa w zakresie integracji taryfowej w aglomeracjach miejskich – pozwalając pasażerom korzystać z jednego, wspólnego biletu na pociągi i komunikację miejską. Obecnie już co czwarty pasażer POLREGIO korzysta z biletu zintegrowanego. Te wszystkie udogodnienia powodują systematyczny wzrost liczby pasażerów POLREGIO rok do roku, a 2019 zapowiada się jako rok rekordowy, z ponad 82 milionami podróżnych.

Potrzeby podróżnych

O tym, że jedynym wyjściem dla rozwiązania problemu zakorkowania dużych miast z samochodów jest integracja przewoźników miejskich z kolejowymi i autobusowymi mówił na przykładzie Wrocławia Krzysztof Balawejder, prezes MPK Wrocław. Choć miasto ma 650 tys. mieszkańców, codziennie granice miasta przejeżdża 240 tys. samochodów. Dlatego prezes wrocławskiego MPK postulował współpracę z przewoźnikami kolejowymi oraz ościennymi gminami po to, żeby budować parkingi typu Park&Ride nie na osiedlach mieszkaniowych, lecz do 50 km od dużych miast. Celem jest zachęcanie pasażerów, aby resztę drogi pokonywali pociągami, przesiadając się do transportu miejskiego na bilecie zintegrowanym.

O biletach zintegrowanych mówił również Tomasz Hajnos, wiceprezes e-podróżnik.pl, platformy która łączy rozkłady jazdy i możliwość zakupu biletu ponad tysiąca przewoźników, czyli praktycznie każdego liczącego się podmiotu przewożącego pasażerów. Z serwisu korzysta średnio trzy miliony użytkowników miesięcznie, którzy w ciągu miesiąca 20 milionów razy planują swoją podróż. Dziś przejazdy zintegrowane to kilka procent sprzedawanych na platformie biletów, lecz wartości rosną znacząco, potwierdzając potrzebę rynkową w ślad za zainicjowaną przez POLREGIO współpracą z przewoźnikami autobusowymi ponad dwa lata temu.

Podsumowanie dyskusji

Kolejne kroki dla branży to dalsza integracja usług między przewoźnikami, a także postawienie w centrum uwagi potrzeb i wygody podróżnych. Wyzwaniem dla sektora transportowego pozostaje dotarcie do pasażerów tam, gdzie nie ma kolei. Przykładem dobrych praktyk mogą być takie kraje, jak Niemcy czy Francja, gdzie operator kolejowy jest jednocześnie właścicielem pokaźnej floty autobusów.

 

MD