Aktualności Targi

Współpraca oparta na innowacjach i integracji

Spółka Przewozy Regionalne jest też współtwórcą wspólnego biletu, czyli zintegrowanej oferty łączącej w jednym bilecie przejazd przewoźnikiem regionalnym oraz pociągiem dalekobieżnym. Firma od lat działa w zakresie integracji taryfowej w aglomeracjach miejskich – pozwalając pasażerom korzystać z jednego, wspólnego biletu na pociągi i komunikację miejską. Obecnie już co czwarty pasażer POLREGIO korzysta z biletu zintegrowanego. Te wszystkie udogodnienia powodują systematyczny wzrost liczby pasażerów POLREGIO rok do roku, a 2019 zapowiada się jako rok rekordowy, z ponad 82 milionami podróżnych.

Potrzeby podróżnych

O tym, że jedynym wyjściem dla rozwiązania problemu zakorkowania dużych miast z samochodów jest integracja przewoźników miejskich z kolejowymi i autobusowymi mówił na przykładzie Wrocławia Krzysztof Balawejder, prezes MPK Wrocław. Choć miasto ma 650 tys. mieszkańców, codziennie granice miasta przejeżdża 240 tys. samochodów. Dlatego prezes wrocławskiego MPK postulował współpracę z przewoźnikami kolejowymi oraz ościennymi gminami po to, żeby budować parkingi typu Park&Ride nie na osiedlach mieszkaniowych, lecz do 50 km od dużych miast. Celem jest zachęcanie pasażerów, aby resztę drogi pokonywali pociągami, przesiadając się do transportu miejskiego na bilecie zintegrowanym.

O biletach zintegrowanych mówił również Tomasz Hajnos, wiceprezes e-podróżnik.pl, platformy która łączy rozkłady jazdy i możliwość zakupu biletu ponad tysiąca przewoźników, czyli praktycznie każdego liczącego się podmiotu przewożącego pasażerów. Z serwisu korzysta średnio trzy miliony użytkowników miesięcznie, którzy w ciągu miesiąca 20 milionów razy planują swoją podróż. Dziś przejazdy zintegrowane to kilka procent sprzedawanych na platformie biletów, lecz wartości rosną znacząco, potwierdzając potrzebę rynkową w ślad za zainicjowaną przez POLREGIO współpracą z przewoźnikami autobusowymi ponad dwa lata temu.

Podsumowanie dyskusji

Kolejne kroki dla branży to dalsza integracja usług między przewoźnikami, a także postawienie w centrum uwagi potrzeb i wygody podróżnych. Wyzwaniem dla sektora transportowego pozostaje dotarcie do pasażerów tam, gdzie nie ma kolei. Przykładem dobrych praktyk mogą być takie kraje, jak Niemcy czy Francja, gdzie operator kolejowy jest jednocześnie właścicielem pokaźnej floty autobusów.

 

MD

Dodaj komentarz