Pasażer

Z drugiej strony torów: plan dla kolei

Przede wszystkim postawić na efektywność. Skupić się na tych inwestycjach które szybko poprawią dostęp czy jakość kolei dla największej grupy podróżnych (i potencjalnych podróżnych). Poprawić efektywność wydawania niemałych w końcu pieniędzy na kolej – na początek przez odstąpienie od drogich i nie przynoszących efektów wielkich modernizacji na rzecz optymalizacji i rewitalizacji, z ograniczeniem do MINIMUM naruszania istniejących od 100 lat  nasypów, niszczenia działających systemów sterowania ruchem pociągów (SRK), rozbiórek poniemieckich wiaduktów, mostów i innych obiektów które od lat dobrze funkcjonują i przy drobnym utrzymaniu będą funkcjonować jeszcze lata. Gospodarskie myślenie – to jest to czego brakuje na kolei.

W chwili obecnej ŻADNA wielka wieloletnia modernizacja na sieci PKP PLK  nie zakończyła się ani w terminie ani w budżecie ani nie przyniosła zapowiadanych efektów. Trzeba skupić się na efektywności wydawania środków – wycisnąć przy modernizacji z linii tyle ile się da, ale bez wydawania miliardów. Bo potrzeby są ogromne i te środki można użyć gdzie indziej. Jak to zrobić? Dla przykładu jeśli  nie można zrobić z powodu przepisów bez wchodzenia w wysokie koszty linii na 160 km/h to może zróbmy 155 km/h, bez nowych wiaduktów, w starym śladzie, różnica czasu przejazdu będzie minimalna lub.. nie będzie jej wcale, jeśli zoptymalizujemy rozkłady jazdy i niepotrzebne długie postoje i inne rezerwy. A z oszczędności na odstąpieniu od drogich i nieefektywnych modernizacji należy środki te (po negocjacjach z UE w razie potrzeby) przeznaczyć na… o tym niżej w 6 punktowym PLANIE DLA KOLEI….

 

Cały materiał przeczytacie w najbliższym numerze “Raportu Kolejowego” 1/2020. Oddamy go w Wasze ręce pod koniec lutego.