Pasażer

Z drugiej strony torów: plan dla kolei

Piotr Rachwalski (fot. Raport Kolejowy)

Jakiś czas temu, na podstawie doświadczeń własnych i kilku zaprzyjaźnionych osób opracowałem kilku punktowy PLAN DLA KOLEI. Opublikowałem go na niszowej stronie, czas więc na nagłośnienie tego planu wynikającego z kilkunastu lat zajmowania się transportem. Dziś, z dystansem i na spokojnie przedstawiam poprawioną, uaktualnioną  wersję PLANU na łamach Raportu Kolejowego – może jacyś decydenci to przeczytają i wykorzystają? Daję to jako mój własny wkład w rozwój kolei – bez praw autorskich, do korzystania. Zresztą nie odkrywam tu żadnej Ameryki – kilka wniosków napisanych z punktu widzenia praktyka i użytkownika, a nie polityka czy urzędnika. 

Tytułem wstępu warto zaznaczyć, iż wydaje się, iż mamy obecnie największe w historii środki na kolej. Efekty są, ale dalekie od oczekiwanych: w roku 2019 polska kolej przewiozła 335 mln pasażerów, to dobry wynik jeśli weźmiemy pod uwagę ostatnie lata, ale to  nadal mniej niż na początku reformy kolei (rok 2000 – 360 mln pas.) nie wspominając już o wynikach z lat 1989/1990 gdzie przewozy były 3 krotnie wyższe i sięgały prawie 1 mld pasażerów. Jasne, od tego czasu dużo się zmieniło, jednak w innych krajach w których zreformowano kolej przewozy przewyższają te z początku reformy i nadal rosną, tymczasem w Polsce wydano miliardy, a efekty nie są zadowalające. Co zatem zrobić? 

Czytaj dalej >