Inwestycje Pasażer

Z Gdańska do Warszawy przez Grudziądz. Znamy przebieg szprychy nr 1

Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK oraz wiceminister infrastruktury przedstawił dziś nowy przebieg szprychy nr 1, budowanej na Pomorzu w ramach CPK. Nowa trasa kolei dużych prędkości połączy Grudziądz z Gdańskiem. Istotną inwestycją związaną z projektem będzie także modernizacja linii kolejowej nr 202 – relacji Gdynia – Słupsk.

CPK to nie tylko inwestycja w lotnisko. Duże nakłady środków skierowane zostaną także na realizację tzw. szprych, umożliwiających połączenia kolejowe z największym portem lotniczym w kraju.

Z Pomorza w stronę CPK pojedziemy szprychą nr 1, o łącznej długości 378 km. Jej przebieg przedstawił we wtorek 23 czerwca w Gdańsku wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała.

– Trasa Gdańsk-Warszawa to kluczowy ciąg kolejowy dla polskiego systemu transportowego. Dlatego dzisiaj ogłaszamy ostateczny przebieg tej trasy, która będzie budowana w ramach kolei dużych prędkości. Od Grudziądza do Gdańska poprowadzimy całkowicie nową trasę, dzięki czemu podróż z Gdańska do Warszawy skróci się do godziny i 45 minut – powiedział wiceminister Marcin Horała.

 

Od początku trasa kolejowa z okolic Warszawy do Trójmiasta miała dwa warianty. Pierwszy przewidywał, że nowa linia będzie poprowadzona z Warszawy do Grudziądza, a następnie pociągi pojadą istniejącymi, zmodernizowanymi przez PKP Polskie Linie Kolejowe torami do Gdańska.

Druga opcja mówiła o wybudowaniu całkowicie nowej linii kolei dużych prędkości między stolicą a Północą.

Zwyciężył drugi wariant. Pociągi pokonają odcinek z Warszawy do Gdańska szybciej o prawie 40 proc. – w 1 godz. 45 min zamiast obecnych 2 godz. 50 min.

Drugim ważnym elementem Programu Kolejowego CPK w województwie pomorskim jest linia kolejowa nr 202 Gdynia Chylonia – Słupsk, której modernizacja już się rozpoczęła. PKP PLK zleciły prace projektowe oraz wykonanie przyłączy do podstacji trakcyjnych. Zakończą się one w 2021 r., zaś cała inwestycja, razem z robotami budowlanymi, potrwa do 2027 r. Dzięki niej podróż skróci się o jedną czwartą.

– Cieszę się, że trasa z mojej rodzinnej Gdyni do Słupska jest jednym z pierwszych realizowanych elementów Programu Kolejowego CPK. Mam nadzieję, że prace planistyczne i  projektowe pójdą sprawnie i już na początku 2021 roku będą mogły rozpocząć się roboty budowlane – powiedział wiceminister Marcin Horała.

 

Linia nr 202 to nie jedyna inwestycja prowadzona przez PKP PLK w województwie pomorskim. Aktualnie realizowanych jest 17 przedsięwzięć, których łączna wartość wynosi prawie 5,5 mld zł. To najszerzej zakrojony program modernizacji kolei w historii województwa. Łączna długość remontowanych tras wynosi prawie 823 km.

Najważniejsze działania PKP PLK w ramach Programu w tym regionie to:

  • poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do portów w Gdyni i Gdańsku,
  • modernizacja linii kolejowej 202 na linii Gdynia Chylonia – Słupsk (przebudowa i rozbudowa linii kolejowej nr 202),
  • prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz – Trójmiasto.

Źródło: MI